Spring naar content

RIPPLE: Taakherschikking in de JGZ

Ben jij arts in opleiding en geïnteresseerd in de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)?
Dan biedt deze onderzoeksstage een waardevolle kans om bij te dragen aan actueel en praktijkgericht onderzoek.

Tijdens deze stage onderzoek je hoe taakherschikking binnen de JGZ wordt vormgegeven, met speciale aandacht voor de NSPOH-scholing Pluis – niet pluis. Door in contact te treden met circa 40 JGZ-organisaties breng je landelijk in kaart in welke mate de scholing wordt afgenomen, hoe de implementatie verloopt en welke resultaten tot nu toe worden behaald.

Daarnaast verzamel je ervaringen van jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen over de effecten van taakherschikking op hun dagelijkse werk. Je onderzoekt hoe zij de samenwerking ervaren, welke randvoorwaarden belangrijk zijn en welke succesfactoren en knelpunten zij benoemen.
De resultaten van jouw onderzoek leveren waardevolle inzichten op voor de doorontwikkeling van de scholing en kunnen richting geven aan toekomstig keuzes binnen de JGZ.

Wat ga je doen?

  • Je aios verricht onderzoek naar taakherschikking binnen de Jeugdgezondheidszorg (JGZ), met specifieke aandacht voor de NSPOH-scholing Pluis – niet pluis.
  • Je brengt landelijk in kaart hoe vaak en op welke manier de scholing wordt afgenomen, hoe de implementatie verloopt en welke resultaten zichtbaar zijn.
  • Je onderzoekt ervaringen van jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen rondom de effecten van taakherschikking op hun werk, samenwerking en werkdruk.
  • Thema’s die centraal staan: taakherschikking, samenwerking tussen professionals, werkdruk en taakverdeling, randvoorwaarden voor implementatie, scholing & professionalisering.

Taken en werkzaamheden

  • Opstellen en verspreiden van digitale vragenlijsten via coördinatoren van JGZ-organisaties.
  • Verzamelen van data (kwantitatief en kwalitatief) bij coördinatoren, jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.
  • Analyseren van de gegevens en thematische uitwerking van de resultaten.
  • Signaleren van trends, knelpunten en succesfactoren in taakherschikking en scholing.
  • Verslaglegging van resultaten, inclusief aanbevelingen wat betreft de scholing en de praktijk.

Aandachtsgebieden: werkdruk, taakverdeling, samenwerking en afstemming, effectiviteit van scholing, landelijke implementatie.

Dit zoeken we

  • Affiniteit met onderzoeksmethoden (kwantitatief én kwalitatief)
  • Basisvaardigheden in data-analyse en Excel
  • Goede communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk (rapporteren) als mondeling (contact met coördinatoren, artsen, verpleegkundigen)
  • Interesse in Jeugdgezondheidszorg
  • Zelfstandig kunnen werken, maar ook afstemmen met begeleiders en betrokken organisaties
  • Analytisch vermogen om zowel cijfers als ervaringen te vertalen naar bruikbare inzichten

Periode, werkdagen en locatie
Flexibel in overleg.

Profiel
Jeugdgezondheidszorg

Interesse?
Als deze stageplek je aanspreekt, mag je zelf contact opnemen met de stage-instelling.
Bespreek vooraf altijd met je instituutsopleider (IO) of deze stageplek passend is voor jouw opleidingstraject.

Contactgegevens stage-instelling
Sheda Broer
s.broer@nspoh.nl