LWS: (keuze) stage
Regionale Gezondheidsdienst Suriname
De RGD is een Primary Health Care based organisatie die verantwoordelijk is voor de eerste lijnszorg in de kustvlakte van Suriname. Wij hebben 44 gezondheidsfaciliteiten verspreid in 8 van de 10 districten in Suriname.
Gezondheidsdiensten: curatief en selectief preventief. Spoedhulp, chronische ziekten volgens het HEARTS model, moeder en kind zorg (vaccinatie, consultatie, bevallingen), infectie ziekten zoals HIV, ambulancediensten en alle huisarts gevallen.
Schoolprogramma: healthy life style educatie, screenen van kids van de lagere scholen. Ook outreach activiteiten zoals huisbezoeken.
Startdatum kan samen bepaald worden, wij zijn flexibel wat betreft stageplaatsen en datum van beschikbaarheid.
Stagiaires kunnen geplaatst worden op alle faciliteiten zowel in Paramaribo als overige districten, afhankelijk van jouw voorkeur en de beschikbaarheid.
Bijzonderheden:
De RGD is nu in een fase beland waarbij wij zullen overstappen naar digitalisatie van de zorg. Ook zijn wij al gestart met het implementeren van het HEARTS model op 8 sites en de bedoeling is dat wij in mei 2025 dit model implementeren op alle sites.

Destigmatiseren van psychische problematiek
Nieuwe stageplek! Beschikbaar vanaf april 2025
De mentale gezondheid van de inwoners van Drenthe verslechtert. Een deel van de mensen die kampt met psychische kwetsbaarheid wordt geschaard onder de noemer “EPA-patiënten”, waarbij EPA de afkorting is van Ernstig Psychische Aandoeningen. Waar een dergelijk label voor mensen met ernstig psychische aandoeningen waardevol kan zijn om te zorgen dat zij de zorg krijgen die ze nodig hebben, kan de term EPA-patiënten ook als stigmatiserend worden ervaren. De beleving kan zijn dat mensen gereduceerd worden tot hun aandoening, waarbij weinig oog is voor hun “gewone” leven, in een wijk, op het werk of opleiding, hun gezin, hun hobby’s e.d.
Onder Gezonde Marke (de Drentse invulling van het Integraal Zorgakkoord) is veel aandacht voor de-stigmatisering van mentale problemen, en voor het zorgzaam met elkaar samenleven, ook als je kwetsbaarheden hebt.
Binnen deze stageopdracht willen we vanuit een publieke gezondheidsbril kijken naar mensen die te maken hebben met een ernstig psychiatrische aandoening of daarvan hersteld zijn.
De AIOS zal d.m.v. kwalitatief onderzoek ingaan op de vraag hoe de term “EPA-patiënt” door mensen zelf beleefd wordt (stigma, voor- en nadelen van een “label”, consequenties, aanbevelingen voor beleid en het maatschappelijk gesprek over mentale gezondheid).
Bijzonderheden: Het gaat om een onderzoeksstage, met voorkeur voor participatief actieonderzoek.
Forensische geneeskunde op Aruba
Aruba is een prachtig land, een eiland net zo groot als Texel , maar met bijna 10 keer zoveel inwoners en met eigen wet en regelgeving. Daar waar veel gestoeld is op de Nederlandse wet- en regelgeving , wijken werkwijzen op meerdere terreinen duidelijk af.
Dit betekent, dat de forensische geneeskunde niet vergelijkbaar is met de Nederlandse situatie. Het is een nieuw vak, wat zijn plaats nog moet vinden in de samenleving en tussen de ketenpartners. Voor de forensisch arts dus een mooie kans om te kijken, waar deze echt meerwaarde heeft en alleen werkzaamheden naar zich toe te trekken, die toegevoegde waarde hebben. Alles wat de FA doet moet goed onderbouwd worden, omdat vele taken al door andere disciplines worden gedaan.
Alles wat de FA doet moet ook ingepast worden in de prachtige multiculturele samenleving, waar de wortels misschien Nederlands zijn , maar de voeding van de tak van sport Zuid, Midden en Noord-Amerikaans is.
Omdat het vak nieuw is zijn er diverse kansen om naast meelopen met de FA en inzicht te verwerven van hoe het nu op Aruba gaat, onderzoek te doen naar typisch Arubaanse situaties en zo ondersteuning en onderbouwing te geven aan te ontwikkelen beleid, protocollen en werkafspraken.
Een buitenlandstage waarbij meelopen met de FA gecombineerd kan worden met het afhandelen van een onderzoeksvraag, zoals deze voorbeelden:
- Verschil in waterlijken op Aruba en in Nederland
- Inzicht in ontbindingssnelheid op Aruba, is temperaturen zinvol en zo ja wanneer
- Hoe is de medische arrestantenzorg geregeld, wat gaat er goed, wat kan er beter, wat is er nodig
- Welke wensen hebben ketenpartners t.a.v. samenwerken met de FA
- Wat is er aan wet en regelgeving op Aruba en wat is er nodig?
Bijzonderheden:
- De AIOS moet Nederlands en Engels goed beheersen, basis Spaans of Papiamento willen leren.
- Het is erg belangrijk, dat de AIOS cultuur sensitief is, positief nieuwsgierig is openstaat voor andere werkwijzen en op tijd begint te regelen, want wegens ingewikkelde regelgeving duurt het hier langer.
- De stagebegeleider is 3x per jaar afwezig van het eiland, de startdatum is afhankelijk van de aanwezigheid van de stagebegeleider.
- Zedenonderzoeken zijn een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. De AIOS moet zich er comfortabel bij voelen, anders is deze stage niet geschikt. Medische nazorg hoort erbij, sociaalmaatschappelijke nazorg gebeurt door collega’s.
- Meelopen met de dienst hoort erbij, maar kan niet in geld gecompenseerd worden, wel in tijd.
Transfusiegeneeskunde
Stage transfusiegeneeskunde Sanquin
De artsen van de afdeling transfusiegeneeskunde van Sanquin zorgen onder andere voor de selectie van geschikte bloedproducten, zoals erytrocyten of trombocyten, voor transfusie en adviseren over het gebruik van deze bloedproducten. Jaarlijks worden er bijna een miljoen bloedproducten getransfundeerd. Voor de meeste patiënten zijn er voldoende bloedproducten beschikbaar, maar in sommige situaties is het lastig om passend bloed te vinden. Bijvoorbeeld voor patiënten met antistoffen tegen veelvoorkomende bloedgroepen of patiënten met bepaalde combinaties van antistoffen tegen bloedgroepen. Dan worden speciaal donors opgeroepen of er wordt gezocht in de zogenaamde ‘Sanquin Bank of Frozen Blood’, waarin bloed met een zeldzame of bijzondere bloedgroep ingevroren ligt. De artsen van de afdeling transfusiegeneeskunde zorgen ervoor dat iedere patiënt met een zo goed mogelijk passend bloedproduct behandeld kan worden.
Ook adviseren de artsen van de afdeling transfusiegeneeskunde bij indicatiestelling voor transfusies, bij vermoeden op transfusiereacties en over beleid rondom bloedtransfusie. Ze werken hiervoor nauw samen met de ziekenhuizen, waar ze ook deelnemen aan de overleggen van de bloedtransfusiecommissies. Er wordt veel overlegd met het laboratorium voor immunodiagnostiek binnen Sanquin, waar de bloedgroeptyperingen en antistofbepalingen worden uitgevoerd. Naast diagnostiek speelt de afdeling transfusiegeneeskunde ook een rol bij wetenschappelijk onderzoek.
Naast de taken omtrent bloedtransfusie zijn de artsen van de afdeling transfusiegeneeskunde ook betrokken bij therapeutische aferese bij patiënten. Dit zijn behandelingen waarbij plasma of bepaalde cellen afgenomen of vervangen worden, bijvoorbeeld plasmawisseling bij auto-immuunziekten of wisseling van erytrocyten bij sikkelcelziekte. Behalve therapeutisch aferese worden ook hematopoëitische stamcellen voor stamcel transplantatie bij donors afgenomen. Deze therapeutische afereses en cellulaire collecties worden uitgevoerd door het mobiele Sanquin Bijzondere Afname Team.
Tijdens de stage transfusiegeneeskunde neemt je als stagiair kennis van de belangrijkste taken en activiteiten van de afdeling transfusiegeneeskunde. Je wordt geleidelijk bij de werkprocessen betrokken en voert onder supervisie activiteiten zelf uit. Verder neem je neemt deel aan de verschillende overleggen en de scholingsmomenten, worden gehouden.
Deze stageplek is geschikt voor:
- Aiossen van de profielopleiding donorgeneeskunde, als keuzestage.
- Aiossen eerste fase opleiding M+G met interesse in de transfusiegeneeskunde, als keuzestage.
Eestelijnsgeneeskunde – unit onderwijs
Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025
Onderdeel van de opleiding tot M+G arts is een stageperiode (Maatschappij + Gezondheid stage), bedoeld om een ander vakgebied te leren kennen, om bijv. de verbinding tussen de jeugdgezondheidszorg en andere specialismen te bevorderen en om vervolgens het geleerde toe te passen binnen het werk als M+G arts.
Lijkt het jou leuk om je binnen deze stage bezig te houden met onderwijs? Dan is een stage bij de unit onderwijs van de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde (ELG) van het Radboudumc misschien iets voor jou.
Bij ELG unit onderwijs werken bijna 100 (arts)docenten met verschillende achtergronden, zoals huisarts, specialist ouderengeneeskunde, bedrijfsarts, verzekeringsarts, verslavingsarts, M+G arts, psycholoog etc.
Werken bij ELG van Radboudumc richt zich primair op het ontwikkelen, geven en evalueren van onderwijs en coaching aan geneeskunde studenten. ELG draagt zorg voor 25% van alle onderwijs voor geneeskunde en BMW. Je werkt hierbij vaak samen met docenten van verschillende disciplines. De afdeling Eerstelijnsgeneeskunde bestaat uit 4 units: unit onderwijs (basiscurriculum), unit vervolgopleidingen, unit onderzoek, unit patiëntenzorg.
Tijdens de stage zul je (aanvankelijk onder supervisie) onderwijs geven zowel in de bachelor als master geneeskunde gericht op lichamelijk onderzoek, communicatie onderwijs en klinisch redeneren.
Klinische medische microbiologie
Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025
Tijdens de stage leer je de microbiologie kennen en krijg je inzicht in de diagnostiek die plaatsvindt, wat de indicaties zijn en wat de valkuilen zijn.
De stage bestaat uit een deel kennismaken met de verschillende laboratoria van de medische microbiologie, meelopen met de arts-microbioloog (klinische consulten, MDO’s, IC-bespreking etc).
Daarnaast wordt er een verdiepende opdracht uitgevoerd.
Kijk ook eens hier: https://www.isala.nl/verwijzers/aanvragen-diagnostiek/medische-microbiologie/
Algemene kindergeneeskunde en Neonatologie
Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025
Wil je altijd al eens meedraaien in een algemene kinderartsenpraktijk waar we de volle breedte van de kindergeneeskunde zien?
We hebben een goed uitgeruste neonatologie-afdeling, waar onze 2 neonatologen verantwoordelijk zijn voor de post IC HC zorg bieden. Daarnaast is er de kinderafdeling die ook zorg voor oncologische patiënten biedt i.s.m. het PMC in Utrecht. Verder hebben we al jarenlang ervaring met een incontinentiepoli en een van de grootse kinderallergologie-poli’s van het land.
De tien kinderartsen hebben specialisaties of aandachtsgebieden die vrijwel het hele vakgebied bestrijken. Graag werken we samen met onze co-assistenten, kinderartsen en huisartsen in opleiding en andere stagiaires. Daarvoor is ook een ruim onderwijsaanbod gerealiseerd, maar belangrijker is dat tijdens een stage veel hands-on gewerkt kan worden, waarbij zowel spoedpatiënten, klinische patiënten, maar ook regulier geplande polipatiënten aan bod kunnen komen. Zo maken we een stage op maat.
Plaatsing wordt afgestemd met de andere stages die we aanbieden (opleiding kindergeneeskunde, huisartsen).
Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid
Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025
Setting
De Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid (AWJG) bestaat sinds 2006. We zijn een kennis- en samenwerkingsnetwerk tussen de afdeling Public and Occupational Health van Amsterdam UMC en acht JGZ organisaties in Noord-Holland en Flevoland.
Doel
Het doel van de MG stage is om je een kijkje te laten geven in en bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de JGZ praktijk. We hebben veel verschillende projecten en activiteiten, dus grote keuze om aan te sluiten bij wat jou interesseert of wat jij wil leren.
Wat ga je doen…?
Als AIOS M&G 1ste fase koppelen we jou in overleg aan een lopend project, een specifiek thema of innovatie. Dat betekent dat je wordt opgenomen wordt in een projectteam en bijdraagt aan dat project. In overleg kan dat gaan om de volgende activiteiten:
- Dataverzameling (door bijvoorbeeld focusgroepen of interviews met ouders, kinderen / jongeren of JGZ-professionals, afnemen van testen, verzamelen van groeigegevens), invoer van data en interpretatie/analyse van data.
- Verbinding JGZ praktijk en wetenschap: een beeld vormen van lopende samenwerking tussen onderzoek en JGZ praktijk op een specifiek onderwerp of innovatie en een bijdrage daaraan leveren. Jouw rol is uitvoerend én adviserend, onderzoekers hebben veel aan een praktijkperspectief!
- Wetenschapscommunicatie: ‘vertalen’ van onderzoeksresultaten naar een infographic voor beleid, JGZ praktijk, kinderdagverblijven/scholen of ouders. Er is heel veel kennis die de weg naar de praktijk (nog) niet heeft gevonden.
- Onderwijs: voorbereiden, college of werkgroepen geven, studenten (Geneeskunde of Gezondheidswetenschappen) begeleiden.
Voorbeelden
Eerdere AIOS 1ste fase met een M&G stage hebben bijgedragen aan:
- Academische samenwerking in de JGZ. Bevorderende en belemmerende factoren in kaart brengen. De AIOS vertelt hier over haar ervaringen en droeg bij aan deze bijeenkomst van de AWJG.
- Basiskennis over leefstijl. Kennis toegankelijker maken voor ouders, kinderen, jongeren en professionals buiten de JGZ die met deze doelgroepen werken. Zie Amsterdam UMC, Locatie VUmc – Folders met leefstijltips voor kinderen in JGZ
- My Little Moves: onderzoek naar het beweeggedrag van kinderen van 0 tot 4 jaar. Samenwerking tussen onderzoekers, jeugdartsen i.o., ouders en jonge kinderen. Zie ook deze factsheet ’10 tips voor een actieve dag op de kinderopvang’
- Onderzoek met JGZ data. Inzicht krijgen in het gebruik van data vanuit JGZ dossiers en een bijdrage leveren aan onderzoek met deze data (bijvoorbeeld data vanuit Sarphati Amsterdam, Kidos, KD+ enz.). Waar zijn mogelijkheden en knelpunten in het gebruik?
- InterActie! Participatief onderzoek naar hoe jongeren in centra voor asielzoekers samen kunnen sporten met jongeren in sportclubs.
- Omgaan met taalbarrières in de JGZ. Wat weten we over taalbarrières in de zorg en wat betekent dat voor de JGZ? Een verslag met praktische handvatten volgt.
Begeleiding
Afhankelijk van de afbakening van je stage, krijg je begeleiding van tenminste één onderzoeker / promovendus en op de achtergrond van één van de senior medewerkers van de AWJG.
Meer informatie?
Wil je meer weten of ben je nu al enthousiast? Geef je voorkeur op in de stage etalage, 4 maanden voorafgaand aan je stageperiode vraagt het stagebureau de beschikbaarheid uit bij de stage instelling.

KinderrechtenNU in de klas / leren participeren als preventie en vroegsignalering
Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025
Achtergrond
KinderrechtenNU in de klas is een werkwijze waarbij kinderen vanaf groep 6 op een speelse wijze leren nadenken over wat zij nodig hebben om gezond, veilig en blij/gelukkig op te groeien. In de kring geven kinderen daar woorden aan, begeleid door een volwassene. Daarna gaan ze in groepjes met elkaar in gesprek door middel van het KinderrechtenNUspel. Dit spel bevat open vragen die alle onderwerpen uit het kinderrechtenverdrag dekken.
KinderrechtenNU leert kinderen bewust maken dat ze er nooit alleen voor staan en de weg weten in hun sociale netwerk. Dat doen ze in hun eigen kleine ‘dorpje’, de klas, samen met de JGZ-er (getraind in de methodiek), de leerkracht en meerdere personen uit het schoolzorgteam van de school. Zij nemen deel aan de gesprekken maar hebben vooral een luisterende en observerende rol en oordelen niet.
Na afloop bespreekt de JGZ-er samen met de aanwezige professionals de verhalen van de kinderen en bekijken welk kind een individueel vervolggesprek nodig heeft. Daarna volgen zonodig acties en hulp op maat.
KinderrechtenNU in de klas is een vertrekpunt voor burgerschapsvorming en participatie. Het geeft invulling aan meerdere wetten en zorgt voor naleving van verdragen, zoals het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, de Wet sociale veiligheid in de school, het kerndoel burgerschap uit de Wet op primair onderwijs, WPG en Jeugdwet.
Sinds 2014 zijn er diverse pilots en onderzoeken gedaan in en met de JGZ.
Wat ga je doen…?
- Je beschrijft de werkwijze van de KinderrechtenNU methodiek, zodat het gemakkelijk(er) overdraagbaar wordt. Een concept beschrijving is beschikbaar en er zijn filmopnames voor de training beschikbaar.
- Je interviewt de initiatiefnemer en ambassadeurs van KinderrechtenNU, in overleg kun je met hen ‘op pad’ om te zien hoe de methodiek werkt in de praktijk.
- Je doet literatuuronderzoek naar soortgelijke methodieken of lespakketten en naar wetenschappelijk onderbouwing voor de leeftijdsgroep van 9-11 jaar.
- Je maakt een overzicht van de pilots en onderzoeken: wat weten we nu, welke ervaringen zijn er mee opgedaan, welke knelpunten zijn er?
- Je maakt een stappenplan voor verder onderzoek en/of implementatie.
- Andere werkzaamheden in overleg.
Begeleiding
Je krijgt begeleiding van een promovenda die tevens in de JGZ werkt en een senior onderzoeker. Je wordt ook opgenomen in het team ‘Jeugd’ van de afdeling Public and Occupational Health van Amsterdam UMC.
Meer informatie?
Wil je meer weten of ben je nu al enthousiast? Geef je voorkeur op in de stage etalage, 4 maanden voorafgaand aan je stageperiode vraagt het stagebureau de beschikbaarheid uit bij de stage instelling.

Gecombineerde stage M&G in Havana, Cuba
Let op: dit is een buitenlandstage. De aanmeldprocedure wijkt af van het stageproces beschreven in de FAQ. Voor meer informatie zie de pagina ‘Buitenland stage’.
Cuba is een ontwikkelingsland maar levensverwachting en kindersterfte zijn vergelijkbaar met Nederland. Belangrijke oorzaak: de Cubaanse gezondheidszorg is geïntegreerd en gebaseerd op preventie, die vooral in de wijken plaatsvindt. Bewonersgroepen zijn actief betrokken en krijgen samen met de gezondheidswerkers regelmatig feedback over de wijkgezondheidstoestand door de wijkepidemioloog. Je loopt stage in een subtropisch klimaat met een niet-commerciële zorgcultuur, Public Health op één, en de overheid als verantwoordelijke. Gedurende de stage worden theorie en praktijk afgewisseld en kun je zien hoe preventie op verschillende niveaus van de zorg in de praktijk zijn werk gaat. Afhankelijk van je gekozen stage-zwaartepunt loop je ook mee in diverse instellingen: van wijk-moederhuis tot de overheidsinstantie die zich bezig houdt met preventie en gezondheidspromotie (PROSALUD). Van een diabeteskliniek tot het Instituut voor (tropische) infectieziekten Instituto Pedro Kouri met haar onderzoeks- en onderwijsfaciliteiten. Voor een succesvolle stage is Spaans spreken op B1 niveau een vereiste.
Ruim 400 aios en studenten geneeskunde waren al eerder op stage in Cuba en naast vele andere artikelen zijn er in Medisch Contact inmiddels 4 artikelen over de Cubaanse zorg verschenen.
Heb jij interesse in deze stage? Mail dan het Stagebureau via planningmg@nspoh.nl. Wij zullen jou in contact brengen met Paul Jonas
Let op: voor een buitenlandstage geldt een andere procedure, zie hiervoor het tabblad ‘buitenlandstage’ op de Stage etalage. Voor de voorbereidingen en toestemming van RGS SBOH e.d. zijn enkele maanden nodig.
Straatbeeld:

