Spring naar content

Soa-bestrijding en seksuele vorming: beleid en interventies

Soa Aids Nederland helpt publiek en professionals om hiv en andere soa’s succesvol te voorkomen, op te sporen en te behandelen. Dat doen we samen met (zorg)professionals, beleidsmakers en communities. Kennis, onderzoek, beleid, lobby en praktijk brengen we bij elkaar. Vanuit die basis voorzien wij iedereen van betrouwbare informatie op maat. 
Wij zijn onderdeel van Stichting Aidsfonds – Soa Aids Nederland. Jaarlijks krijgen we overheidssubsidie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). 

Soa Aids Nederland is het expertise centrum op gebied van soa-bestrijding en seksuele vorming. Taken zijn het ondersteunen van professionals (oa in de huisartsenpraktijk, GGD professionals in de soa-zorg en JGZ en eleidsmakers). Ook ondersteunen we publiek en jongeren in het maken van gezonde keuzes op dit vlak. Specifiek hoogrisico en kwetsbare groepen. SANL doet dat innovatief, ontwikkelt evidence-based interventies, altijd samen met doelgroepen (zowel professionals als ‘communites’). We geven je graag een klus in een van onze vele projecten. Op beleidsmatig vlak of meer onderzoeksmatig, praktisch gerelateerd aan soa-zorg of JGZ-praktijk, of beleidsmatig. We verwachten een open, ambitieuze, breed-denkende houding van je. Jij mag van ons professionele kwaliteit op zeer veel vlak verwachten.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Hanna Bos.

Wil jij ook zorgen voor een gezonde, veilige en liefdevolle ontwikkeling van alle kinderen? Kom dan stage lopen bij ons!

Deze stageplek is ook in 2025 weer beschikbaar

Jeugdgezondheidszorg Kennemerland is een dynamische, innovatieve organisatie die zich wil onderscheiden door kwaliteit. De wereld om ons heen verandert continu en de daarmee gepaard gaande ontwikkelingen gaan snel. Medewerkers moeten zich hieraan steeds kunnen en willen aanpassen. Dat vraagt aanpassingsvermogen, flexibiliteit, zelfstandigheid, brede inzetbaarheid en professionaliteit van onze medewerkers. Hierin willen wij investeren.

Jeugdgezondheidszorg Kennemerland draagt bij aan meerdere opleidingen, zoals de opleidingen tot arts (basisarts, jeugdarts KNMG, arts m+g) en (jeugd)verpleegkundige en heeft als uitgangspunt het stimuleren van zelfkennis en lerend vermogen. Wij zien het als een enorme kans voor de artsen, en daarmee voor de organisatie, om middels de opleiding tot jeugdarts KNMG en opleiding tot arts m+g de JGZ nog beter te profileren en de zorg voor kinderen van 0-18 verder te verbeteren.

Bij Jeugdgezondheidszorg Kennemerland werken we visiegericht. De stage moet aansluiten op de zorg voor 0-4 jarigen en bijdragen aan het verhogen van kwaliteit van de uitvoering. Denk hierbij aan onderwerpen, zoals:

Het implementeren van vernieuwingen, zoals de vernieuwde GIZ of de dubbelblinde test voor koemelkallergie

Bijdragen aan vernieuwend wetenschappelijk onderzoek, zoals het onderzoek naar coeliakie opsporing binnen de JGZ, opsporen van dysplastische heupontwikkeling door middel van eigen echografie, vaccinatiegraad van maternale vaccinaties en de redenen van afzien van deelname.

Eigen ideeën voor een praktijkopdracht tijdens de stage.

We verwachten zelfstandigheid, flexibiliteit, een open en nieuwsgierige houding. De begeleiding vindt plaats door zowel een manager Kwaliteit en Innovatie als een erkende 1e en 2e fase opleider. Door het grote landelijke netwerk van de opleider zijn er veel unieke kansen voor de ontwikkeling van een aios. De stageplek is dan ook geschikt voor verschillende profielen: Medische milieukunde doordat Jeugdgezondheidszorg Kennemerland alle jonge jeugd van Tata Steel ziet, Infectieziektenbestrijding, omdat er veel te meten en weten is over vaccineren, voor de vertrouwensartsen in opleiding en jeugdgezondheidszorg vanwege de diversiteit van de populatie in het werkgebied van Jeugdgezondheidszorg Kennemerland.

Heb je zin om bij ons een M+G stage te komen lopen? Geef dan je voorkeur door via de Stage etalage! Heb je zelf een idee of spreekt een van onze voorbeelden je aan? We horen graag van je! Voor meer informatie kun je contact opnemen met Lucy Smit, projectmanager en arts M+G/jeugdgezondheid. We kijken uit naar je komst!

Verbetering en vernieuwing in de JGZ initiëren, ondersteunen en borgen

Let op: Voor deze stage kun je geen voorkeur doorgeven via de Stage etalage. Heb je interesse in een stage bij het NCJ? Neem dan zelf rechtstreeks contact met hen op.

Het NCJ wil bijdragen aan een sterke, kwalitatief hoogwaardige uitvoeringspraktijk en een stevige positie van de JGZ in het sociale en medische domein. Daarbij focust het NCJ zich op een drietal strategische thema’s: waardevol vakmanschap, slim samenwerken en impactvolle praktijk.

Bij Waardevol vakmanschap kun je denken aan academisering, kennisontwikkeling, verbinding van praktijk en beleid met onderzoek, en verspreiding en toepassing van kennis maar ook aan inhoudelijke thema’s zoals Early Life Stress en het Van Wiechenonderzoek.
Slim samenwerken stelt de maatschappelijke uitdaging centraal en doorbreekt daarmee bestaande systemen zowel binnen als buiten de sector jeugdgezondheid. Aanhakend op de actualiteit starten, steunen en stimuleren we innovatie voor jeugd en ouders.
Vanuit de impactvolle praktijk stimuleren we de inzet van bewezen effectieve interventies het het werken vanuit een Evidence Based Practice mindset. Het NCJ is verantwoordelijk voor vijf belangrijke JGZ-interventies en werkt aan implementatie, verspreiding, borging en doorontwikkeling hiervan.

Er is bij het NCJ dus een veelheid aan onderwerpen waarop een stage in overleg kan worden vormgegeven.

Samen met de aios wordt gezocht naar een passende opdracht. Er wordt gezocht naar een arts M&G i.o., profiel jeugdarts

Voor meer informatie zie https://www.ncj.nl/over-het-ncj/vacatures/stage-bij-het-ncj/

Academische stage Public Health gericht op onderzoek

De afdeling Public Health van het UMC Utrecht heeft verschillende aandachtsgebieden:

  • Sociale geneeskunde in de basisopleiding
  • De rol van de arts M&G in de wijk
  • Ontwikkelingen in (organisatie van) zorg: organisatie van zorg in de wijk, bereiken en betrekken van kwetsbare groepen, de rol van de zorgprofessional en specifiek de rol van de arts M&G
  • Diverse cohorten (zoals Whistle, PIAMA voor jeugd), binnen deze cohorten kunnen diverse onderzoeksvragen beantwoord worden
  • Utrecht Exposome Hub (specifiek interessant voor medische milieukunde)

Binnen deze aandachtsgebieden zijn verschillende opdrachten mogelijk, bijvoorbeeld het doen van onderzoek of het uitvoeren van een project. Dit is mede afhankelijk van het moment van de stage en de leervragen van de aios. Vrije invulling is dus mogelijk, concrete invulling wordt besproken tijdens een kennismaking vóór de start van de stage. Een voorbeeld van invulling van deze stage is het project ‘van wijkdata naar wijkdoen’ waarbij data uit verschillende bronnen worden gebruikt om gezondheidsproblemen te identificeren en met zorgprofessionals tot oplossingen te komen. Welke rol kan de arts M&G hierin spelen?

Voor meer informatie kan er contact opgenomen worden met Nienke van den Berg.

Academische stage Public Health gericht op onderwijs

Het opleiden van professionals is een van de kerntaken van de arts M&G. Tijdens deze stage ligt de aandacht op het ontwikkelen, geven en/of evalueren van onderwijs. Je geeft onderwijs in de basisopleiding geneeskunde en mogelijk ook in andere opleidingen , zoals de opleiding Zorg, Gezondheid en Samenleving. Daarnaast voer je een verdiepingsopdracht uit, bijvoorbeeld door het ontwikkelen of evalueren van een nieuwe onderwijsvorm.

Specifieke leerpunten tijdens deze stage:

  • Hoe breng je je vak voor het voetlicht bij artsen in opleiding?
  • Het plaatsen van specifieke onderdelen van het specialisme M&G in een breder Public Health perspectief.

Afhankelijk van de periode kun je in verschillende onderwijsvormen meedraaien:

  • Januari/februari en juni/juli: infectieziektebestrijding
  • Oktober/november : Oriëntatie Zorg en Maatschappij voor 1e jaars
  • Gedurende het jaar iedere 6 weken:
  • interprofessioneel onderwijs gericht op samenwerking 0e, 1e en 2e lijn,
  • onderwijs over o.a. gezondheidsverschillen, preventie en invloed van omgeving op gezondheid.
  • onderwijs over jeugdgezondheidszorg

De verdiepingsopdracht is flexibel in te vullen, afhankelijk van de interesse van de aios en het IOP. Op dit moment wordt er gewerkt aan de invulling van een nieuw geneeskundecurriculum, wat vele mogelijkheden biedt voor een verdiepingsopdracht. Een voorbeeld van een verdiepingsopdracht is het ontwikkelen van onderwijs over zoönose.

Voor meer informatie kan er contact opgenomen worden met Ingrid Swaans I.J.M.Swaans@umcutrecht.nl