Spring naar content

Verbetering en vernieuwing in de JGZ initiëren, ondersteunen en borgen

Let op: Voor deze stage kun je geen voorkeur doorgeven via de Stage etalage. Heb je interesse in een stage bij het NCJ? Neem dan zelf rechtstreeks contact met hen op.

Het NCJ wil bijdragen aan een sterke, kwalitatief hoogwaardige uitvoeringspraktijk en een stevige positie van de JGZ in het sociale en medische domein. Daarbij focust het NCJ zich op een drietal strategische thema’s: waardevol vakmanschap, slim samenwerken en impactvolle praktijk.

Bij Waardevol vakmanschap kun je denken aan academisering, kennisontwikkeling, verbinding van praktijk en beleid met onderzoek, en verspreiding en toepassing van kennis maar ook aan inhoudelijke thema’s zoals Early Life Stress en het Van Wiechenonderzoek.
Slim samenwerken stelt de maatschappelijke uitdaging centraal en doorbreekt daarmee bestaande systemen zowel binnen als buiten de sector jeugdgezondheid. Aanhakend op de actualiteit starten, steunen en stimuleren we innovatie voor jeugd en ouders.
Vanuit de impactvolle praktijk stimuleren we de inzet van bewezen effectieve interventies het het werken vanuit een Evidence Based Practice mindset. Het NCJ is verantwoordelijk voor vijf belangrijke JGZ-interventies en werkt aan implementatie, verspreiding, borging en doorontwikkeling hiervan.

Er is bij het NCJ dus een veelheid aan onderwerpen waarop een stage in overleg kan worden vormgegeven.

Samen met de aios wordt gezocht naar een passende opdracht. Er wordt gezocht naar een arts M&G i.o., profiel jeugdarts

Voor meer informatie zie https://www.ncj.nl/over-het-ncj/vacatures/stage-bij-het-ncj/

Academische stage Public Health gericht op onderzoek

De afdeling Public Health van het UMC Utrecht heeft verschillende aandachtsgebieden:

  • Sociale geneeskunde in de basisopleiding
  • De rol van de arts M&G in de wijk
  • Ontwikkelingen in (organisatie van) zorg: organisatie van zorg in de wijk, bereiken en betrekken van kwetsbare groepen, de rol van de zorgprofessional en specifiek de rol van de arts M&G
  • Diverse cohorten (zoals Whistle, PIAMA voor jeugd), binnen deze cohorten kunnen diverse onderzoeksvragen beantwoord worden
  • Utrecht Exposome Hub (specifiek interessant voor medische milieukunde)

Binnen deze aandachtsgebieden zijn verschillende opdrachten mogelijk, bijvoorbeeld het doen van onderzoek of het uitvoeren van een project. Dit is mede afhankelijk van het moment van de stage en de leervragen van de aios. Vrije invulling is dus mogelijk, concrete invulling wordt besproken tijdens een kennismaking vóór de start van de stage. Een voorbeeld van invulling van deze stage is het project ‘van wijkdata naar wijkdoen’ waarbij data uit verschillende bronnen worden gebruikt om gezondheidsproblemen te identificeren en met zorgprofessionals tot oplossingen te komen. Welke rol kan de arts M&G hierin spelen?

Voor meer informatie kan er contact opgenomen worden met Nienke van den Berg.

Academische stage Public Health gericht op onderwijs

Het opleiden van professionals is een van de kerntaken van de arts M&G. Tijdens deze stage ligt de aandacht op het ontwikkelen, geven en/of evalueren van onderwijs. Je geeft onderwijs in de basisopleiding geneeskunde en mogelijk ook in andere opleidingen , zoals de opleiding Zorg, Gezondheid en Samenleving. Daarnaast voer je een verdiepingsopdracht uit, bijvoorbeeld door het ontwikkelen of evalueren van een nieuwe onderwijsvorm.

Specifieke leerpunten tijdens deze stage:

  • Hoe breng je je vak voor het voetlicht bij artsen in opleiding?
  • Het plaatsen van specifieke onderdelen van het specialisme M&G in een breder Public Health perspectief.

Afhankelijk van de periode kun je in verschillende onderwijsvormen meedraaien:

  • Januari/februari en juni/juli: infectieziektebestrijding
  • Oktober/november : Oriëntatie Zorg en Maatschappij voor 1e jaars
  • Gedurende het jaar iedere 6 weken:
  • interprofessioneel onderwijs gericht op samenwerking 0e, 1e en 2e lijn,
  • onderwijs over o.a. gezondheidsverschillen, preventie en invloed van omgeving op gezondheid.
  • onderwijs over jeugdgezondheidszorg

De verdiepingsopdracht is flexibel in te vullen, afhankelijk van de interesse van de aios en het IOP. Op dit moment wordt er gewerkt aan de invulling van een nieuw geneeskundecurriculum, wat vele mogelijkheden biedt voor een verdiepingsopdracht. Een voorbeeld van een verdiepingsopdracht is het ontwikkelen van onderwijs over zoönose.

Voor meer informatie kan er contact opgenomen worden met Ingrid Swaans I.J.M.Swaans@umcutrecht.nl