Spring naar content

Vakgroep Sociale geneeskunde Universiteit Maastricht; onderwijs

Het opleiden van professionals is een van de kerntaken van de arts M&G. Tijdens deze stage ligt de aandacht op het ontwikkelen, geven en/of evalueren van onderwijs binnen het coschap sociale geneeskunde of de semiarts stages JGZ (GEZP/WESP-stages).

Stage Vakgroep sociale geneeskunde:
Er wordt aan de hand van de IOP van de aios, in samenspraak met de Universiteit van Maastricht, een programma gemaakt.
Enkele voorbeelden van activiteiten:
– Bijdragen aan het ontwikkelen van onderwijs voor de semiarts stages met als doel kwalitatief hoogstaande stages waardoor aankomende artsen een goede basis krijgen om in de JGZ te werken.
– Bijdragen aan het begeleiden van een groep semiartsen (intervisie dan wel inhoudelijk onderwijs).
– Bijdragen aan het geven van onderwijs binnen bachelor en/of master van de opleiding geneeskunde met onderwerpen uit de JGZ (verschillende opties mogelijk).
– Bijdragen aan inhoudelijke aspecten van het coschap sociale geneeskunde:
o De aios kan meedraaien als facultair begeleider waarbij er 12 weken lang een groep coassistenten begeleid worden die het coschap sociale geneeskunde volgen.
o Bijdragen aan de activiteiten van de coschap coördinator; bijvoorbeeld het bezoeken van praktijkinstellingen om de kwaliteit van de stages te verbeteren
– Ook zijn er mogelijkheden om te ondersteunen in het zichtbaar maken van het vak sociale geneeskunde onder geneeskunde studenten.

De aios wordt begeleid door een Jeugdarts KNMG of arts Maatschappij + Gezondheid met een aanstelling bij de Universiteit van Maastricht (en diens collega’s).

Leren van recente pandemics/crises voor de toekomst

Het risico op en impact van een volgende pandemie of overstroming is groot en neemt toe. De COVID pandemie en de overstromingen in Limburg tonen aan dat rampen een enorme impact kunnen hebben op de samenleving en economie, dat we onvoldoende zijn voorbereid, en dat kennis versnipperd is. Ook werd te weinig gebruik gemaakt van internationale kennisnetwerken. Het Pandemic & Disaster Preparedness Center (PDPC) wil krachten bundelen, nationaal en internationaal, als partner voor publieke partijen verantwoordelijk voor crisis bestrijding. Het PDPC ontwikkelt methodes om toekomstige rampen te voorspellen, te detecteren, en oplossingen te ontwikkelen om de impact te verkleinen of zelfs te voorkomen. Daarbij zijn burgers en maatschappelijke partners cruciale partijen, en is het verhogen van weerbaarheid van de bevolking een van de kernthema’s.

Dit doen we door multidisciplinair en transdisciplinair te onderzoeken en te werken in een samenwerkingsverband met ErasmusMC, Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de TU Delft. Veel verschillende perspectieven vanuit de medische invalshoek (Viroscience en Public Health), technische hoek (onder andere watermanagement) en social science komen hier bij elkaar.

Op basis van jouw individuele leervragen zoeken we een onderwerp waar jij gedurende je stage aan bij kan dragen. Je kunt je richten op preparedness, op shet bereiken van specifieke doelgroepen zoals jongeren, laaggeletterden, ouderen. Of juist meer op de datascience.

Samen reguleren

Draag bij aan veerkrachtige generaties

De stage kan in heel Nederland uitgevoerd worden

Vind jij academisering van de JGZ belangrijk en ben je geïnteresseerd in de invloed van ouders op stress en veerkracht bij kinderen? Dan kan je een bijdrage leveren aan het onderzoek “Samen Reguleren” dat uitgevoerd wordt door Koraal in samenwerking met Tranzo, Tilburg University. Koraal is een expertisecentrum voor mensen met een verstandelijke beperking, en complexe gedrags- en/of psychiatrische problemen, in de regio’s Noord Brabant en Limburg. Het onderzoek “Samen Reguleren” wordt gesteund door het NCJ. Het sluit aan bij het dossier Early Life Stress van het NCJ en de missie: “bijdragen aan veerkrachtige generaties”.

In gezinnen die te maken hebben met meervoudige en complexe problemen staat het welzijn en de ontwikkeling van kinderen vaak onder druk. Bovendien is er vaak sprake van transgenerationele overdracht als het gaat om ingrijpende en stressvolle ervaringen en de manier waarop ouders daarmee omgaan. Het onderzoek Samen Reguleren wil jonge en kwetsbare ouders ondersteunen door het versterken en uitbreiden van veerkrachtige reacties en het opbouwen van een sociale buffer voor stressvolle ervaringen. Op deze manier wordt bijgedragen aan veerkracht bij ouder en kind, en wordt de balans in het gezin hersteld.

Ouders krijgen een groepsgericht programma aangeboden van 12 weken, dat begeleid wordt door een trainer (professional) en een co-trainer (ervaringsdeskundige ouder). In de 12 bijeenkomsten staan de volgende onderdelen centraal: psycho-educatie over het autonome zenuwstelsel en stressreacties; het uitwisselen van persoonlijke ervaringen op het gebied van (opvoed)situaties; en praktische tools zoals (mindfulness) oefeningen. Koraal wil dit programma niet alleen intern aanbieden, maar ook via consultatiebureaus verspreid in Nederland. Het onderzoek loopt tot eind 2023. Wil jij bijdragen aan veerkrachtige generaties in Nederland? Of wil je meer informatie over dit onderzoek? Neem dan contact op met Koraal/Tranzo voor meer informatie.

Loïs de Rooij – onderzoeker Koraal  &  Hedwig van Bakel – Hoogleraar Tranzo

Lrooij@koraal.nl

In kaart brengen preventielandschap mentale gezond

GGD Flevoland verricht wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheid in opdracht van de zes gemeenten in Flevoland. De uitvoering van het wettelijk takenpakket door de GGD is essentieel voor het preventieve gezondheidsbeleid, de jeugdgezondheidszorg en de algemene zorg voor publieke gezondheid voor de inwoners in Flevoland.

Over het project

GGD Flevoland is bezig met een verkenning van wat nodig is voor een goede preventie infrastructuur op het gebied van mentale gezondheid. De eerste stappen zijn gezet door middel van een onderzoek naar de risicofactoren en beschermende factoren van mentale gezondheid bij inwoners van Flevoland. De volgende stap is het gestructureerd in kaart brengen van het bestaande preventielandschap. Tijdens  de stage ga je hiermee aan de slag. Aan het einde van de stage is het duidelijk voor de GGD welke mogelijkheden er voor de GGD zijn voor het opzetten van een goede preventie infrastructuur.

Waarom?

Een goede mentale gezondheid zorgt ervoor dat mensen vaker een goede kwaliteit van leven ervaren, zich meer verbonden voelen met elkaar, productiever zijn, maatschappelijk meer participeren en succesvoller ouder worden. Onze complexe samenleving kent echter allerlei risico’s die de kans op mentale problemen en psychische stoornissen vergroten. De coronacrisis heeft het belang van een mentaal gezond Nederland en goed werkende preventie verder benadrukt.

Wie ben jij en wat neem je mee?

We zoeken iemand die het leuk vindt om bij te dragen aan preventie op het gebied van mentale gezondheid. Je vindt het leuk om een uitdaging aan te gaan en kan  goed zelfstandig werken.

Wat wij bieden

Je krijgt de mogelijkheid om een steentje bij te dragen aan het opzetten van een preventie infrastructuur voor mentale gezondheid. Ook doe je ervaring op met het organiseren van een domein overstijgend project. De begeleiding vindt plaats door een beleidsadviseur Maatschappelijke Zorg en een AIOS M+G.

Informatie

Elise S. Beket, AIOS M+G, afdeling Maatschappelijke Zorg, e.beket@ggdflevoland.nl

Kim Franx, beleidsadviseur Maatschappelijke Zorg, afdeling Maatschappelijke Zorg, k.franx@ggdflevoland.nl

Verdieping in de Jeugdgezondheidszorg

Let op: dit is een buitenlandstage. De aanmeldprocedure wijkt af van het stageproces beschreven in de FAQ. Voor meer informatie zie de pagina ‘Buitenland stage’.

Bonbini na Aruba!

Aruba is een eiland, iets groter dan Texel met ruim 120.000 inwoners. Het ligt vlak bij de kust van Zuid-Amerika en het is hier warm en meestal droog. De mensen zijn behulpzaam en bescheiden. Dit alles maakt, ondanks dat het een deel van het koninkrijk der Nederlanden is,  het werken hier heel anders.

Het leven op Aruba kenmerkt zich door zijn multiculturele samenstelling, wat je ziet in taal, gewoontes en in fysieke kenmerken. De meeste mensen uit de diverse windstreken komen hier om een betere toekomst te krijgen voor hun kinderen, waardoor je overal ondernemerschap ziet. Naast de officiële talen Papiamento en Nederlands wordt er ook Engels en Spaans gesproken. Soms allemaal door elkaar.

Medisch inhoudelijk is de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg gebaseerd op de Nederlandse JGZ uit de tijd van de papieren dossiers. Er zijn vergelijkbare uitdagingen op het gebied van overgewicht en spraak-taal ontwikkeling. De verschillen zitten o.a. in infectieziekten, groei, aangeboren afwijkingen en het vaccinatie-schema. Dus er valt genoeg nieuws te ontdekken….

Van een AIOS verwacht Aruba dat ze een projectplan schrijven wat interessant is voor de AIOS maar ook bijdragend is aan de jeugdgezondheidszorg op Aruba. Dit kan in samenspraak met de stagebegeleider. Naast het project wordt er ook verwacht dat er minstens 4 dagdelen bijgedragen wordt aan uitvoerende taken. Op die manier krijg je een beter beeld van de lokale bevolking en hun uitdagingen.

De afdeling Jeugdgezondheidszorg op Aruba heeft als doelgroep kinderen van 0 t/m 18 jaar en hun verzorgers. Het team bestaat uit artsen, verpleegkundigen, diëtist, orthopedagoog en assistenten. Er is verder neonatale gehoorscreening, kraamzorg, ouder- en kindzorg, Stevig Ouderschap en een tienermoederafdeling.

Stages bij de GGD Drenthe in samenspraak

GGD Drenthe is een professionele en eigentijdse gemeenschappelijke organisatie. Bij GGD Drenthe werken we met deskundige en betrokken mensen die zich met trots inzetten om Drenthe gezonder en sociaal veiliger te maken. GGD Drenthe voert voor de 12 gemeentes diverse (wettelijke) taken uit op het gebied van de Publieke Gezondheidszorg zoals Jeugdgezondheidszorg, Forensische Geneeskunde, Infectieziektenbestrijding etc. Wij zijn expert op het gebied van preventie en delen onze kennis met onze partners waaronder scholen, gemeenten en zorgorganisaties. GGD Drenthe biedt hiermee een breed palet van (individuele) zorg op maat tot strategisch advies aan beleidsmakers.

We bieden stages in samenspraak met de aios op basis van de leerwensen, moment van de stage en (onderzoeks-)vragen binnen de organisatie. Mogelijke onderwerpen kunnen zijn:

  • Participeren in de werkgroep voor het inrichten van één vaccinatieloket voor de GGD
  • Ervaring opdoen in het werkveld van Veilig Thuis
  • Participeren in onderzoek vanuit de onderzoeksagenda van de GGD

Daarnaast is er ruimte voor eigen onderzoeksvragen van een aois.

Neem voor overleg over de mogelijkheden gerust contact op!

Gemeenteplan voor tienerouders en hun kinderen tot bevordering participatie en kansrijke start

Het doel van deze stage is preventie van vroegtijdig schoolverlaten en voorkomen van hogere jeugdzorgkosten bij tienerouders en hun kinderen.

Achtergrond
Bij gemeenten ontbreekt een plan van aanpak voor tienerouders, terwijl de gemeente de regie heeft ten aanzien van het voorkomen van schoolverlaten en het bieden van jeugdzorg. Daartoe is een nieuw initiatief nodig waarbij tienerouders ondersteuning ontvangen om hun opleiding te voltooien èn zich te ontwikkelen als ouder. In het veld bestaat nog onvoldoende samenwerking rondom deze thema’s.

Wat ga je doen?
Geïnventariseerd is wat nodig is om de tienerouders zo goed mogelijk te ondersteunen. Echter de signalering dient samen met de uitvoering van ondersteuning nog gerealiseerd worden in een plan dat ontwikkeld wordt door alle plaatselijke betrokkenen in de zorg.
De arts in opleiding loopt met de arts MG mee om deze samenwerking op te zetten om uiteindelijk te resulteren in een uitvoeringsplan voor de gemeente. Op deze wijze maakt de arts in opleiding kennis met beleid en verschillende ketenpartners en het krachtenveld dat hierin speelt. De AIOS schrijft hierin mee aan beleidsadviezen, uitvoeringsplan en projectplan.

Wie is betrokken?

JGZ, regisseur Jeugd van de gemeente Heerde, het onderwijs, de leerplichtambtenaar, gezinscoaches, thuisbegeleiders, ambtenaar armoede bestrijding, WMO, 1e en 2e lijn van de gezondheidszorg.

Academische stage Public Health: Projectmedewerker ‘Medisch Maatje’ – koppelen geneeskundestudenten aan kwetsbare groepen

Voor het coördineren en uitvoeren van een innovatief pilot-project rondom zorg voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden zoeken wij een AIOS met affiniteit met deze doelgroep, een creatieve visie op onderwijs voor geneeskundestudenten en interesse in interprofessioneel samenwerken. Alle profielen zijn welkom!

In januari 2024 zijn wij gestart met het pilot-project ‘Medisch Maatje’. Het project is ontstaan vanuit de constatering van medewerkers van het Buurtteam Overvecht dat een deel van hun cliënten niet zelfstandig naar medische afspraken kan, maar ook geen beroep kan doen op mensen uit hun eigen netwerk om mee te gaan naar deze afspraken. Bij deze cliënten is vaak sprake van beperkte gezondheidsvaardigheden.

In deze pilot koppelen we geneeskundestudenten als ‘medisch maatje’ aan cliënten van het Buurtteam Overvecht om hen te begeleiden bij afspraken tijdens een medisch traject. Cliënten hebben een extra paar oren tot hun beschikking en kunnen de afspraak voor- en nabespreken met de student. Studenten krijgen meer inzicht in de betekenis van beperkte gezondheidsvaardigheden en overige factoren die van invloed zijn op de gezondheid van de doelgroep en communicatie met deze doelgroep. De studenten krijgen vooraf een training en tijdens de looptijd van de pilot zijn er een aantal begeleide bijeenkomsten waarin ervaringen worden uitgewisseld.

In 2022 heeft er reeds een kleinschalig pilot van Medisch Maatje plaatsgevonden. Uit deze kleine pilot kwam naar voren dat Medisch Maatje een succes was. Ook heeft Medisch Maatje een prijs gewonnen op het NVMO-congres (Nederlands Vereniging Medisch Onderwijs). Met de huidige pilot onderzoeken wij Medisch Maatje op groter schaal: hoe hebben studenten en de doelgroep deze begeleiding ervaren? En hoe kunnen wij dit project in het nieuwe curriculum implementeren?

Vanaf eind augustus 2024 tot en met januari 2025 draait een cohort met 10 studenten, in februari 2025 wordt geëvalueerd. Tijdens je stage werk je nauw samen met de projectcoördinator en kun je een rol vervullen (afhankelijk van je stageperiode) in:

  • het geven van de training aan geneeskundestudenten
  • het begeleiden van de intervisiebijeenkomsten
  • het contact onderhouden met het Buurtteam en de logistiek rondom de afspraken
  • het tussentijds/na afloop evalueren van de pilot (uitvoeren maar ook meedenken hoe te evalueren, bv: interview/focusgroepen/vragenlijst)

Daarnaast draai je mee op de afdeling Public Health van het UMC Utrecht. Je neemt deel en draagt bij aan verschillende afdelingsoverleggen. Afhankelijk van je interesse en beschikbare tijd kun je ook meedraaien in diverse onderwijsvormen en andere afdelingsactiviteiten.

Wat kenmerkt jou?

  • Je hebt affiniteit met mensen met een kwetsbare gezondheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
  • Je vindt het leuk om een nieuw project uit de grond te stampen en durft dingen uit te proberen om daarvan te leren
  • Je hebt ervaring met of wil ervaring opdoen met het ontwikkelen en geven van trainingen en intervisiebijeenkomsten voor studenten
  • Bij voorkeur kun je starten in september 2024

Speciaal Onderwijs

Let op: In de periode vanaf september tot en met april. In mei- juni-juli-augustus kan geen stage worden gedaan.

Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstelanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen.  In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD Amsterdam verzorgt integraal jeugdgezondheidszorg voor kinderen van -9 maanden tot 18 jaar. De MBO jeugdteams hebben ook contact met jongeren boven de 18 jaar.

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Voortgezet Speciaal onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (motorisch/verstandelijk gehandicapt/langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet speciaal onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Speciaal (voortgezet) onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (Verstandelijk gehandicapt/motorisch/ langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

Afhankelijk van de stage duur en de interesse van de AIOS , kan de AIOS op een paar scholen meelopen met de jeugdarts en mogelijk zelf een deel van het spreekuur uitvoeren. Het stage programma wordt op maat samengesteld en is ook afhankelijk van de mogelijkheden op de scholen. Daarnaast is mogelijkheid om je te verdiepen in de doelgroep van de school en de specifieke ondersteuning voor de doelgroep. De stage bestaat tevens uit een in overleg samen te stellen opdracht of klein onderzoekje wat je presenteert in het SO jeugdartsenoverleg. De stage duur is 3 maanden bij full time aanstelling, maar bij voorkeur wordt de SO stage uitgevoerd gelijktijdig met JGZ 1 of 2. Zo is het mogelijk is om langere tijd op een paar scholen mee te gaan en zo de cyclus op school en een aantal cases goed te volgen. De stage is beschikbaar voor AIOS die bij GGD Amsterdam JGZ 1 en 2 doen.

BCG-vaccinatie, bevorderen samenwerking afdeling JGZ en tbc-bestrijding

Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstellanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen. In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

Afdeling tbc-bestrijding
Het team tuberculosebestrijding is één van de zeven teams van de Afdeling Infectieziekten van de GGD Amsterdam. De tuberculosebestrijding is in Nederland geconcentreerd in vier regionale expertise centra.
In regio Noord West Nederland is er een bovenregionale samenwerkingsverband van de afdelingen tuberculosebestrijding van de GGD Zaanstreek Waterland, GGD regio Utrecht, GGD Kennemerland, GGD Hollands Noorden, GGD Gooi & Vechtstreek, GGD Flevoland en GGD Amsterdam.

De tbc-bestrijding draagt zorg voor:
1. Uitvoering van screening en diagnostiek, behandeling en preventie van tuberculose en tuberculose-infectie.
2. Verbetering van bestrijding door middel van toegepast onderzoek
3. Expert- advisering aan klinische specialisten en andere ketenpartners

Afdeling JGZ
De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD Amsterdam verzorgt integraal jeugdgezondheidszorg voor kinderen van -9 maanden tot 18 jaar. De MBO jeugdteams hebben ook contact met jongeren boven de 18 jaar.

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet speciaal onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Speciaal (voortgezet) onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (motorisch/verstandelijk gehandicapt/langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

De stage
Het BCG vaccin is een verzwakt levend vaccin. Het wordt bij kinderen met een ouder uit een voor tuberculose endemisch gebied toegediend ter bescherming tegen de meest ernstige vormen van tuberculose. Dit gebeurt nu nog op de leeftijd van 6 maanden, maar gaat dit jaar vervroegd worden naar de leeftijd van 2 maanden. Sinds de invoering van toediening van het kinkhoestvaccin tijdens de zwangerschap (rond 60%) wordt een belangrijk deel van de kinderen gevaccineerd bij 3, 5 en 11 maanden (invoer 1 januari 2020). De BCG vaccinatie is in deze groep dus de eerste vaccinatie die de pasgeborene ontvangt.

Dit maakt intensievere samenwerking met uitvoerders van het RVP wenselijk. Het is dus zinvol om de JGZ of andere instanties die verantwoordelijk zijn voor de toediening van vaccins binnen het RVP te informeren over het aangepaste beleid en te bespreken hoe dit kan worden meegenomen in de voorlichting over vaccinaties.

De samenwerking tussen de tbc- en JGZ-afdelingen m.b.t. de BCG vaccinatie moet nog worden opgestart en vormgegeven. Tijdens je stage draag je bij aan deze samenwerking. Je bent in de gelegenheid om bij zowel tbc-bestrijding als bij JGZ  spreekuren mee te lopen, en afhankelijk van je ervaring uit te voeren. Je woont overleggen bij en je voert zelfstandig een opdracht uit die bijdraagt aan de verbetering van de samenwerking rond het bereik van de BCG-vaccinatie. Bij voorkeur doe je deze stage gelijktijdig met je tbc GGD1 of 2/JGZ 1 of 2 stage, zodat je over een langere periode de stageperiode verspreidt.