Spring naar content

De inzet van kunst en cultuur om bij te dragen aan een betere mentale gezondheid onder jeugd in Drenthe

De mentale gezondheid van de jeugd in Drenthe verslechtert. Als GGD Drenthe zetten we ons, samen met netwerkpartners, in voor het bevorderen van hun mentale gezondheid. Er is steeds meer literatuur die aantoont dat kunst en cultuur hieraan kunnen bijdragen. In Drenthe is echter nog weinig bekend over de mate waarin het aanbod van kunst en cultuur activiteiten inderdaad een positieve invloed heeft op hun mentaal welbevinden. 

Voor deze stageopdracht willen we inzicht krijgen in welk type kunst en cultuuractiviteiten aangeboden wordt en aanslaat bij de kinderen of jongeren voor wie het bedoeld is, en welk effect het heeft op hun mentale gezondheid. Naar eigen inzicht kan de opdracht versmald worden naar activiteiten in de buurt, op school, voor een bepaalde leeftijdsgroep of op een bepaalde vorm van kunstuiting. 

Het gaat om kwalitatief onderzoek, waarbij het belangrijk is dat dit mét (en mogelijk ook dóór) kinderen/jongeren vormgegeven en uitgevoerd wordt. Met de uitkomsten kunnen aanbevelingen worden gedaan over effectieve activiteiten van kunst en cultuur die bijdragen aan een betere mentale gezondheid.  

Gezonde leefstijl (thema GALA)

Wij geloven in de kracht van de herhaling en dat we meer kunnen bereiken door een aantal thema’s te prioriteren. Deze campagne werkt als verbinding voor álle bestaande campagnes door deze onder de paraplu van ‘Gezond leven in Drenthe’ bij onze inwoners onder de aandacht brengen.  

In het plan hebben we het jaar opgedeeld in drie perioden, waarin in elke periode een andere boodschap centraal staat. In de eerste periode van 2024 is dat ‘een frisse start’, waarin extra aandacht is voor de thema’s: voldoende slapen, pauze in alcoholgebruik en bewegen. Vervolgens staat in de tweede periode (mei-aug.) ‘lekker in je vel’ centraal en in de laatste periode (sept.-dec.) ‘jij en je omgeving’. Voor elke periode kiezen wij drie bijpassende hoofdthema’s.

Afbeelding 1, Afbeelding

Regionale Gezondheidsdienst Suriname

De RGD is een Primary Health Care based organisatie die verantwoordelijk is voor de eerste lijnszorg in de kustvlakte van Suriname. Wij hebben 44 gezondheidsfaciliteiten verspreid in 8 van de 10 districten in Suriname. 

Gezondheidsdiensten: curatief en selectief preventief. Spoedhulp, chronische ziekten volgens het HEARTS model, moeder en kind zorg (vaccinatie, consultatie, bevallingen), infectie ziekten zoals HIV, ambulancediensten en alle huisarts gevallen. 
Schoolprogramma: healthy life style educatie, screenen van kids van de lagere scholen. Ook outreach activiteiten zoals huisbezoeken. 

Startdatum kan samen bepaald worden, wij zijn flexibel wat betreft stageplaatsen en datum van beschikbaarheid.
Stagiaires kunnen geplaatst worden op alle faciliteiten zowel in Paramaribo als overige districten, afhankelijk van jouw voorkeur en de beschikbaarheid.

Bijzonderheden:
De RGD is nu in een fase beland waarbij wij zullen overstappen naar digitalisatie van de zorg. Ook zijn wij al gestart met het implementeren van het HEARTS model op 8 sites en de bedoeling is dat wij in mei 2025 dit model implementeren op alle sites. 

Destigmatiseren van psychische problematiek

Nieuwe stageplek! Beschikbaar vanaf april 2025

De mentale gezondheid van de inwoners van Drenthe verslechtert. Een deel van de mensen die kampt met psychische kwetsbaarheid wordt geschaard onder de noemer “EPA-patiënten”, waarbij EPA de afkorting is van Ernstig Psychische Aandoeningen. Waar een dergelijk label voor mensen met ernstig psychische aandoeningen waardevol kan zijn om te zorgen dat zij de zorg krijgen die ze nodig hebben, kan de term EPA-patiënten ook als stigmatiserend worden ervaren. De beleving kan zijn dat mensen gereduceerd worden tot hun aandoening, waarbij weinig oog is voor hun “gewone” leven, in een wijk, op het werk of opleiding, hun gezin, hun hobby’s e.d.  

Onder Gezonde Marke (de Drentse invulling van het Integraal Zorgakkoord) is veel aandacht voor de-stigmatisering van mentale problemen, en voor het zorgzaam met elkaar samenleven, ook als je kwetsbaarheden hebt.

Binnen deze stageopdracht willen we vanuit een publieke gezondheidsbril kijken naar mensen die te maken hebben met een ernstig psychiatrische aandoening of daarvan hersteld zijn.  

De AIOS zal d.m.v. kwalitatief onderzoek ingaan op de vraag hoe de term “EPA-patiënt” door mensen zelf beleefd wordt (stigma, voor- en nadelen van een “label”, consequenties, aanbevelingen voor beleid en het maatschappelijk gesprek over mentale gezondheid).  

Bijzonderheden: Het gaat om een onderzoeksstage, met voorkeur voor participatief actieonderzoek. 

Eestelijnsgeneeskunde – unit onderwijs

Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025

Onderdeel van de opleiding tot M+G arts is een stageperiode (Maatschappij + Gezondheid stage), bedoeld om een ander vakgebied te leren kennen, om bijv. de verbinding tussen de jeugdgezondheidszorg en andere specialismen te bevorderen en om vervolgens het geleerde toe te passen binnen het werk als M+G arts. 

Lijkt het jou leuk om je binnen deze stage bezig te houden met onderwijs? Dan is een stage bij de unit onderwijs van de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde (ELG) van het Radboudumc misschien iets voor jou.   

Bij ELG unit onderwijs werken bijna 100 (arts)docenten met verschillende achtergronden, zoals huisarts, specialist ouderengeneeskunde, bedrijfsarts, verzekeringsarts, verslavingsarts, M+G arts, psycholoog etc. 

Werken bij ELG van Radboudumc richt zich primair op het ontwikkelen, geven en evalueren van onderwijs en coaching aan geneeskunde studenten. ELG draagt zorg voor 25% van alle onderwijs voor geneeskunde en BMW. Je werkt hierbij vaak samen met docenten van verschillende disciplines. De afdeling Eerstelijnsgeneeskunde bestaat uit 4 units: unit onderwijs (basiscurriculum), unit vervolgopleidingen, unit onderzoek, unit patiëntenzorg. 

Tijdens de stage zul je (aanvankelijk onder supervisie) onderwijs geven zowel in de bachelor als master geneeskunde gericht op lichamelijk onderzoek, communicatie onderwijs en klinisch redeneren.

Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid

Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025

Setting

De Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid (AWJG) bestaat sinds 2006. We zijn een kennis- en samenwerkingsnetwerk tussen de afdeling Public and Occupational Health van Amsterdam UMC en acht JGZ organisaties in Noord-Holland en Flevoland.

Doel

Het doel van de MG stage is om je een kijkje te laten geven in en bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de JGZ praktijk. We hebben veel verschillende projecten en activiteiten, dus grote keuze om aan te sluiten bij wat jou interesseert of wat jij wil leren.

Wat ga je doen…?

Als AIOS M&G 1ste fase koppelen we jou in overleg aan een lopend project, een specifiek thema of innovatie. Dat betekent dat je wordt opgenomen wordt in een projectteam en bijdraagt aan dat project. In overleg kan dat gaan om de volgende activiteiten:

  • Dataverzameling (door bijvoorbeeld focusgroepen of interviews met ouders, kinderen / jongeren of JGZ-professionals, afnemen van testen, verzamelen van groeigegevens), invoer van data en interpretatie/analyse van data.
  • Verbinding JGZ praktijk en wetenschap: een beeld vormen van lopende samenwerking tussen onderzoek en JGZ praktijk op een specifiek onderwerp of innovatie en een bijdrage daaraan leveren. Jouw rol is uitvoerend én adviserend, onderzoekers hebben veel aan een praktijkperspectief!
  • Wetenschapscommunicatie: ‘vertalen’ van onderzoeksresultaten naar een infographic voor beleid, JGZ praktijk, kinderdagverblijven/scholen of ouders. Er is heel veel kennis die de weg naar de praktijk (nog) niet heeft gevonden.
  • Onderwijs: voorbereiden, college of werkgroepen geven, studenten (Geneeskunde of Gezondheidswetenschappen) begeleiden.

Voorbeelden

Eerdere AIOS 1ste fase met een M&G stage hebben bijgedragen aan:

  • Academische samenwerking in de JGZ. Bevorderende en belemmerende factoren in kaart brengen. De AIOS vertelt hier over haar ervaringen en droeg bij aan deze bijeenkomst van de AWJG.
  • Basiskennis over leefstijl. Kennis toegankelijker maken voor ouders, kinderen, jongeren en professionals buiten de JGZ die met deze doelgroepen werken. Zie Amsterdam UMC, Locatie VUmc – Folders met leefstijltips voor kinderen in JGZ
  • My Little Moves: onderzoek naar het beweeggedrag van kinderen van 0 tot 4 jaar. Samenwerking tussen onderzoekers, jeugdartsen i.o., ouders en jonge kinderen. Zie ook deze factsheet ’10 tips voor een actieve dag op de kinderopvang’
  • Onderzoek met JGZ data. Inzicht krijgen in het gebruik van data vanuit JGZ dossiers en een bijdrage leveren aan onderzoek met deze data (bijvoorbeeld data vanuit Sarphati Amsterdam, Kidos, KD+ enz.). Waar zijn mogelijkheden en knelpunten in het gebruik?
  • InterActie! Participatief onderzoek naar hoe jongeren in centra voor asielzoekers samen kunnen sporten met jongeren in sportclubs.
  • Omgaan met taalbarrières in de JGZ. Wat weten we over taalbarrières in de zorg en wat betekent dat voor de JGZ? Een verslag met praktische handvatten volgt.

Begeleiding

Afhankelijk van de afbakening van je stage, krijg je begeleiding van tenminste één onderzoeker / promovendus en op de achtergrond van één van de senior medewerkers van de AWJG.

Meer informatie?

Wil je meer weten of ben je nu al enthousiast? Geef je voorkeur op in de stage etalage, 4 maanden voorafgaand aan je stageperiode vraagt het stagebureau de beschikbaarheid uit bij de stage instelling.

KinderrechtenNU in de klas / leren participeren als preventie en vroegsignalering

Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025

Achtergrond

KinderrechtenNU in de klas is een werkwijze waarbij kinderen vanaf groep 6 op een speelse wijze leren nadenken over wat zij nodig hebben om gezond, veilig en blij/gelukkig op te groeien. In de kring geven kinderen daar woorden aan, begeleid door een volwassene. Daarna gaan ze in groepjes met elkaar in gesprek door middel van het KinderrechtenNUspel. Dit spel bevat open vragen die alle onderwerpen uit het kinderrechtenverdrag dekken.

KinderrechtenNU leert kinderen bewust maken dat ze er nooit alleen voor staan en de weg weten in hun sociale netwerk. Dat doen ze in hun eigen kleine ‘dorpje’, de klas, samen met de JGZ-er (getraind in de methodiek), de leerkracht en meerdere personen uit het schoolzorgteam van de school. Zij nemen deel aan de gesprekken maar hebben vooral een luisterende en observerende rol en oordelen niet.

Na afloop bespreekt de JGZ-er samen met de aanwezige professionals de verhalen van de kinderen en bekijken welk kind een individueel vervolggesprek nodig heeft. Daarna volgen zonodig acties en hulp op maat.

KinderrechtenNU in de klas is een vertrekpunt voor burgerschapsvorming en participatie. Het geeft invulling aan meerdere wetten en zorgt voor naleving van verdragen, zoals het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, de Wet sociale veiligheid in de school, het kerndoel burgerschap uit de Wet op primair onderwijs, WPG en Jeugdwet.

Sinds 2014 zijn er diverse pilots en onderzoeken gedaan in en met de JGZ.

Wat ga je doen…?

  • Je beschrijft de werkwijze van de KinderrechtenNU methodiek, zodat het gemakkelijk(er) overdraagbaar wordt. Een concept beschrijving is beschikbaar en er zijn filmopnames voor de training beschikbaar.
  • Je interviewt de initiatiefnemer en ambassadeurs van KinderrechtenNU, in overleg kun je met hen ‘op pad’ om te zien hoe de methodiek werkt in de praktijk.
  • Je doet literatuuronderzoek naar soortgelijke methodieken of lespakketten en naar wetenschappelijk onderbouwing voor de leeftijdsgroep van 9-11 jaar.
  • Je maakt een overzicht van de pilots en onderzoeken: wat weten we nu, welke ervaringen zijn er mee opgedaan, welke knelpunten zijn er?
  • Je maakt een stappenplan voor verder onderzoek en/of implementatie.
  • Andere werkzaamheden in overleg.

Begeleiding

Je krijgt begeleiding van een promovenda die tevens in de JGZ werkt en een senior onderzoeker. Je wordt ook opgenomen in het team ‘Jeugd’ van de afdeling Public and Occupational Health van Amsterdam UMC.

Meer informatie?

Wil je meer weten of ben je nu al enthousiast? Geef je voorkeur op in de stage etalage, 4 maanden voorafgaand aan je stageperiode vraagt het stagebureau de beschikbaarheid uit bij de stage instelling.

Gecombineerde stage M&G in Havana, Cuba

Let op: dit is een buitenlandstage. De aanmeldprocedure wijkt af van het stageproces beschreven in de FAQ. Voor meer informatie zie de pagina ‘Buitenland stage’.

Cuba is een ontwikkelingsland maar levensverwachting en kindersterfte zijn vergelijkbaar met Nederland. Belangrijke oorzaak: de Cubaanse gezondheidszorg is geïntegreerd en gebaseerd op preventie, die vooral in de wijken plaatsvindt. Bewonersgroepen zijn actief betrokken en krijgen samen met de gezondheidswerkers regelmatig feedback over de wijkgezondheidstoestand door de wijkepidemioloog. Je loopt stage in een subtropisch klimaat met een niet-commerciële zorgcultuur, Public Health op één, en de overheid als verantwoordelijke. Gedurende de stage worden theorie en praktijk afgewisseld en kun je zien hoe preventie op verschillende niveaus van de zorg in de praktijk zijn werk gaat. Afhankelijk van je gekozen stage-zwaartepunt loop je ook mee in diverse instellingen: van wijk-moederhuis tot de overheidsinstantie die zich bezig houdt met preventie en gezondheidspromotie  (PROSALUD). Van een diabeteskliniek tot het Instituut voor (tropische) infectieziekten Instituto Pedro Kouri met haar onderzoeks- en onderwijsfaciliteiten. Voor een succesvolle stage is Spaans spreken op B1 niveau een vereiste.

Ruim 400 aios en studenten geneeskunde waren al eerder op stage in Cuba en naast vele andere artikelen zijn er in Medisch Contact inmiddels 4 artikelen over de Cubaanse zorg verschenen.

Heb jij interesse in deze stage? Mail dan het Stagebureau via planningmg@nspoh.nl. Wij zullen jou in contact brengen met Paul Jonas

Let op: voor een buitenlandstage geldt een andere procedure, zie hiervoor het tabblad ‘buitenlandstage’ op de Stage etalage. Voor de voorbereidingen en toestemming van RGS SBOH e.d. zijn enkele maanden nodig.

Straatbeeld:

Openbaar Lichaam Bonaire, Publieke Gezondheid

Let op: dit is een buitenlandstage. De aanmeldprocedure wijkt af van het stageproces beschreven in de FAQ. Voor meer informatie zie de pagina ‘Buitenland stage’.
Deze stage is in 2025 ook weer beschikbaar

GGD Bonaire (voorheen afdeling Publieke Gezondheid) is verantwoordelijk voor het beschermen, bevorderen en bewaken van de volksgezondheid op het eiland. Bonaire kent flinke gezondheidsuitdagingen, en de visie van de GGD is om bij te dragen aan het creëren van een gezonde en veerkrachtige samenleving waarin iedereen, ongeacht achtergrond of omstandigheden, de kans krijgt om gezond te leven. Wij streven naar een integraal gezondheidsbeleid dat aansluit bij de unieke kenmerken van het eiland en zijn gemeenschap.

We werken op basis van de Wet Publieke Gezondheid en richten ons op thema’s als gezondheidsbevordering, infectieziektebestrijding, crisisbeheersing, epidemiologie en milieu & gezondheid.

Voor AIOS in zowel de eerste als tweede fase bieden wij een unieke stageplaats binnen een dynamische en interdisciplinaire werkomgeving. Juist op een eiland als Bonaire is het werkveld breed en uitdagend. Onder begeleiding van een ervaren en enthousiaste supervisor werk je aan diverse projecten die gericht zijn op het verbeteren van de publieke gezondheid. Dit kan variëren van het ontwikkelen van preventieprogramma’s en beleid tot het ondersteunen van lopende onderzoeken.

Daarnaast krijg je de kans om mee te draaien in de dagelijkse praktijk van de GGD. Zo doe je brede ervaring op in het werkveld en ontwikkel je jouw vaardigheden in het analyseren en aanpakken van gezondheidsvraagstukken binnen een unieke setting in een bijzondere gemeente van Nederland.

Een stage bij GGD Bonaire biedt niet alleen professionele groei, maar ook de kans om te wonen en werken op een prachtig Caribisch eiland. Wil jij een waardevolle bijdrage leveren aan de volksgezondheid op Bonaire en tegelijkertijd jezelf ontwikkelen in een uitdagende omgeving? Neem dan laagdrempelig contact op met Daniel van Leerdam (daniel.vanleerdam@bonairegov.com), met het stagebureau (planningmg@nspoh.nl) in de CC.

Praktisch:

  • De stage is doorlopend beschikbaar, minimaal voor 3 maanden (bij voorkeur langer.
  • Beschikbaarheid in overleg met contactpersoon.
  • Plek is voor 4 dagen in de week. Er is tijd en ruimte voor onderwijsdag 1x in de week.

Forensische psychiatrie

Deze stageplaats is in 2025 opnieuw beschikbaar

Fivoor is gespecialiseerd in psychiatrische zorg voor enerzijds patiënten met een forensische indicatie en anderzijds patiënten die een heel specifieke behandeling nodig hebben vanwege een hoog intensieve zorgbehoefte. We richten ons ook op hun leefomgeving. We geloven in de eigen kracht van mensen en het persoonlijke contact, én in een nieuwe kans. De kans op herstel van een patiënt is veel groter als de patiënt zelf invloed heeft op de behandeling en zelf mede de doelen bepaalt.

Als aios loop je stage binnen een van de klinieken van Fivoor in Poortugaal. Je krijgt supervisie van een van de psychiaters en doet mee aan het forensisch onderwijsprogramma voor aios in opleiding tot psychiater.

Voor meer informatie verwijzen we je naar www.werkenbijfivoor.nl