Spring naar content

Minder geneesmiddelen in het water

Ben jij op zoek naar een interessante stageplaats als aios M+G? En wil je met een actueel beleidsvraagstuk bezig zijn, dat zich richt op ‘minder geneesmiddelen in het water’? Dan is deze stageplek wat voor jou!

Thesra Hilte-olde Scheper (contactpersoon stage) werkt samen met Ron Schipper vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan het onderwerp duurzame zorg. Binnen dit grote thema spelen geneesmiddelen een belangrijke rol. In afstemming met het waterschap De Dommel willen wij vanuit hun visie op ‘schoon water’ én onze visie op ‘duurzame zorg = passende zorg’ via een maatschappelijke opgave aan de slag om te kijken wat mogelijk is met het thema ‘minder geneesmiddelen in het water’. Het  resultaat van de stage ligt niet vooraf vast, maar bepalen we graag samen met jou en stellen we, indien nodig, tijdens de stage bij. Deze wendbare aanpak kan dan, bijvoorbeeld, leiden tot een stakeholderanalyse maar evengoed een verkenning van processen en definities opleveren. 

De stageplaats bieden wij aan voor 3 maanden, waarbij je begeleid wordt door de NZa. De NZa en Waterschap De Dommel spannen zich daarbij samen in om je in contact te brengen met interessante gesprekspartners tijdens je stage. De begeleiding tot specialist tijdens deze stage ligt bij Thesra; zij is arts maatschappij en gezondheid met ervaring als praktijkopleider.

De inzet van kunst en cultuur om bij te dragen aan een betere mentale gezondheid onder jeugd in Drenthe

De mentale gezondheid van de jeugd in Drenthe verslechtert. Als GGD Drenthe zetten we ons, samen met netwerkpartners, in voor het bevorderen van hun mentale gezondheid. Er is steeds meer literatuur die aantoont dat kunst en cultuur hieraan kunnen bijdragen. In Drenthe is echter nog weinig bekend over de mate waarin het aanbod van kunst en cultuur activiteiten inderdaad een positieve invloed heeft op hun mentaal welbevinden. 

Voor deze stageopdracht willen we inzicht krijgen in welk type kunst en cultuuractiviteiten aangeboden wordt en aanslaat bij de kinderen of jongeren voor wie het bedoeld is, en welk effect het heeft op hun mentale gezondheid. Naar eigen inzicht kan de opdracht versmald worden naar activiteiten in de buurt, op school, voor een bepaalde leeftijdsgroep of op een bepaalde vorm van kunstuiting. 

Het gaat om kwalitatief onderzoek, waarbij het belangrijk is dat dit mét (en mogelijk ook dóór) kinderen/jongeren vormgegeven en uitgevoerd wordt. Met de uitkomsten kunnen aanbevelingen worden gedaan over effectieve activiteiten van kunst en cultuur die bijdragen aan een betere mentale gezondheid.  

Gezonde leefstijl (thema GALA)

Wij geloven in de kracht van de herhaling en dat we meer kunnen bereiken door een aantal thema’s te prioriteren. Deze campagne werkt als verbinding voor álle bestaande campagnes door deze onder de paraplu van ‘Gezond leven in Drenthe’ bij onze inwoners onder de aandacht brengen.  

In het plan hebben we het jaar opgedeeld in drie perioden, waarin in elke periode een andere boodschap centraal staat. In de eerste periode van 2024 is dat ‘een frisse start’, waarin extra aandacht is voor de thema’s: voldoende slapen, pauze in alcoholgebruik en bewegen. Vervolgens staat in de tweede periode (mei-aug.) ‘lekker in je vel’ centraal en in de laatste periode (sept.-dec.) ‘jij en je omgeving’. Voor elke periode kiezen wij drie bijpassende hoofdthema’s.

Afbeelding 1, Afbeelding

Klinische- en onderzoek stage op het Instituut voor Tropische Geneeskunde, Antwerpen

1. Klinisch: meelopen in de polikliniek: multidisciplinaire HIV zorg en PrEP, seksueel overdraagbare infecties zorg, pre- en post travel consultaties. Mogelijkheid om ook labodiagnostiek mee te volgen. 

2.Onderzoek/beleidsmatig: Onderzoeksproject onder begeleiding van infectioloog. Binnen het vakgebied infectiologie, vaccinologie en tropengeneeskunde meer ervaring opdoen met epidemiologie, preventie, diagnose en behandeling van infectieziekten. 

Wij kunnen 1x per jaar een keuzestage van een 3-tal maanden aanbieden, liefst in het voorjaar (januari – april).

Regionale Gezondheidsdienst Suriname

De RGD is een Primary Health Care based organisatie die verantwoordelijk is voor de eerste lijnszorg in de kustvlakte van Suriname. Wij hebben 44 gezondheidsfaciliteiten verspreid in 8 van de 10 districten in Suriname. 

Gezondheidsdiensten: curatief en selectief preventief. Spoedhulp, chronische ziekten volgens het HEARTS model, moeder en kind zorg (vaccinatie, consultatie, bevallingen), infectie ziekten zoals HIV, ambulancediensten en alle huisarts gevallen. 
Schoolprogramma: healthy life style educatie, screenen van kids van de lagere scholen. Ook outreach activiteiten zoals huisbezoeken. 

Startdatum kan samen bepaald worden, wij zijn flexibel wat betreft stageplaatsen en datum van beschikbaarheid.
Stagiaires kunnen geplaatst worden op alle faciliteiten zowel in Paramaribo als overige districten, afhankelijk van jouw voorkeur en de beschikbaarheid.

Bijzonderheden:
De RGD is nu in een fase beland waarbij wij zullen overstappen naar digitalisatie van de zorg. Ook zijn wij al gestart met het implementeren van het HEARTS model op 8 sites en de bedoeling is dat wij in mei 2025 dit model implementeren op alle sites. 

Forensische geneeskunde op Aruba

Aruba is een prachtig land, een eiland net zo groot als Texel , maar met bijna 10 keer zoveel inwoners en met eigen wet en regelgeving. Daar waar veel gestoeld is op de Nederlandse wet- en regelgeving , wijken werkwijzen op meerdere terreinen duidelijk af.  

Dit betekent, dat de forensische geneeskunde niet vergelijkbaar is met de Nederlandse situatie. Het is een nieuw vak, wat zijn plaats nog moet vinden in de samenleving en tussen de ketenpartners. Voor de forensisch arts dus een mooie kans om te kijken, waar deze echt meerwaarde heeft en alleen werkzaamheden naar zich toe te trekken, die toegevoegde waarde hebben. Alles wat de FA doet moet goed onderbouwd worden, omdat vele taken al door andere disciplines worden gedaan.  

Alles wat de FA doet moet ook ingepast worden in de prachtige multiculturele samenleving, waar de wortels misschien Nederlands zijn , maar de voeding van de tak van sport Zuid, Midden en Noord-Amerikaans is.   

Omdat het vak nieuw is zijn er diverse kansen om naast meelopen met de FA en inzicht te verwerven van hoe het nu op Aruba gaat, onderzoek te doen naar typisch Arubaanse situaties en zo ondersteuning en onderbouwing te geven aan te ontwikkelen beleid, protocollen en werkafspraken.

Een buitenlandstage waarbij meelopen met de FA gecombineerd kan worden met het afhandelen van een onderzoeksvraag, zoals deze voorbeelden: 

  • Verschil in waterlijken op Aruba en in Nederland 
  • Inzicht in ontbindingssnelheid op Aruba, is temperaturen zinvol en zo ja wanneer 
  • Hoe is de medische arrestantenzorg geregeld, wat gaat er goed, wat kan er beter, wat is er nodig 
  • Welke wensen hebben ketenpartners t.a.v. samenwerken met de FA 
  • Wat is er aan wet en regelgeving op Aruba en wat is er nodig?  

Bijzonderheden:

  • De AIOS moet Nederlands en Engels goed beheersen, basis Spaans of Papiamento willen leren.
  • Het is erg belangrijk, dat de AIOS cultuur sensitief is, positief nieuwsgierig is openstaat voor andere werkwijzen en op tijd begint te regelen, want wegens ingewikkelde regelgeving duurt het hier langer.  
  • De stagebegeleider is 3x per jaar afwezig van het eiland, de startdatum is afhankelijk van de aanwezigheid van de stagebegeleider.  
  • Zedenonderzoeken zijn een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. De AIOS moet zich er comfortabel bij voelen, anders is deze stage niet geschikt. Medische nazorg hoort erbij, sociaalmaatschappelijke nazorg gebeurt door collega’s.  
  • Meelopen met de dienst hoort erbij, maar kan niet in geld gecompenseerd worden, wel in tijd.  

Eestelijnsgeneeskunde – unit onderwijs

Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025

Onderdeel van de opleiding tot M+G arts is een stageperiode (Maatschappij + Gezondheid stage), bedoeld om een ander vakgebied te leren kennen, om bijv. de verbinding tussen de jeugdgezondheidszorg en andere specialismen te bevorderen en om vervolgens het geleerde toe te passen binnen het werk als M+G arts. 

Lijkt het jou leuk om je binnen deze stage bezig te houden met onderwijs? Dan is een stage bij de unit onderwijs van de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde (ELG) van het Radboudumc misschien iets voor jou.   

Bij ELG unit onderwijs werken bijna 100 (arts)docenten met verschillende achtergronden, zoals huisarts, specialist ouderengeneeskunde, bedrijfsarts, verzekeringsarts, verslavingsarts, M+G arts, psycholoog etc. 

Werken bij ELG van Radboudumc richt zich primair op het ontwikkelen, geven en evalueren van onderwijs en coaching aan geneeskunde studenten. ELG draagt zorg voor 25% van alle onderwijs voor geneeskunde en BMW. Je werkt hierbij vaak samen met docenten van verschillende disciplines. De afdeling Eerstelijnsgeneeskunde bestaat uit 4 units: unit onderwijs (basiscurriculum), unit vervolgopleidingen, unit onderzoek, unit patiëntenzorg. 

Tijdens de stage zul je (aanvankelijk onder supervisie) onderwijs geven zowel in de bachelor als master geneeskunde gericht op lichamelijk onderzoek, communicatie onderwijs en klinisch redeneren.

RIPPLE: Research en Innovation in Public Health Practice based Learning

NSPOH Utrecht 

De NSPOH (Netherlands School of Public & Occupational Health) is een non-profit organisatie die zich inzet voor het verbeteren van de volksgezondheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie in Nederland. Wij bieden opleidingen die professionals voorbereiden op de uitdagingen in de praktijk van public health en occupational health, zodat zij een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. 

RIPPLE: Research & Innovation in Public Health Practice based Learning 

Onze onderzoekslijn RIPPLE  richt zich op de verschillende profielen binnen de opleiding arts M+G. Het onderzoek binnen RIPPLE focust op werkplekleren en het bevorderen van een vitale beroepsgroep in de publieke gezondheid. In samenwerking met de School of Health Professions Education (SHE) in Maastricht, werken we aan het verder ontwikkelen van de praktijkopleiding met aandacht voor alle betrokken actoren. 

Sinds 2021 hebben diverse AIOS binnen de NSPOH kwantitatief en kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar uiteenlopende onderwerpen. Deze onderzoeken zijn altijd afgestemd op de passie en interesses van de AIOS, en hebben geleid tot wetenschappelijke publicaties. 

Hier een voorbeelden van een aantal (lopende) onderzoekslijnen:  

  • Hoe ervaren aios en opleiders het leerklimaat de opleidingsinstellingen,  
  • professionele identiteitsvorming van de aios M+G,  
  • bevorderende en belemmerende factoren bij ziekteverzuim,  
  • de rol van opleidingsinstellingen en de impact van landelijkwerkgeverschap en externe stages,  
  • praktijkgerichte taken van een arts M+G (promotietraject). 

Stage bij de NSPOH? 

Wanneer je overweegt om een stage te doen bij de NSPOH kun je contact opnemen met Sheda Broer-Sadrzadeh, s.broer@nspoh.nl.   

KinderrechtenNU in de klas / leren participeren als preventie en vroegsignalering

Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025

Achtergrond

KinderrechtenNU in de klas is een werkwijze waarbij kinderen vanaf groep 6 op een speelse wijze leren nadenken over wat zij nodig hebben om gezond, veilig en blij/gelukkig op te groeien. In de kring geven kinderen daar woorden aan, begeleid door een volwassene. Daarna gaan ze in groepjes met elkaar in gesprek door middel van het KinderrechtenNUspel. Dit spel bevat open vragen die alle onderwerpen uit het kinderrechtenverdrag dekken.

KinderrechtenNU leert kinderen bewust maken dat ze er nooit alleen voor staan en de weg weten in hun sociale netwerk. Dat doen ze in hun eigen kleine ‘dorpje’, de klas, samen met de JGZ-er (getraind in de methodiek), de leerkracht en meerdere personen uit het schoolzorgteam van de school. Zij nemen deel aan de gesprekken maar hebben vooral een luisterende en observerende rol en oordelen niet.

Na afloop bespreekt de JGZ-er samen met de aanwezige professionals de verhalen van de kinderen en bekijken welk kind een individueel vervolggesprek nodig heeft. Daarna volgen zonodig acties en hulp op maat.

KinderrechtenNU in de klas is een vertrekpunt voor burgerschapsvorming en participatie. Het geeft invulling aan meerdere wetten en zorgt voor naleving van verdragen, zoals het Verdrag inzake de Rechten van het Kind, de Wet sociale veiligheid in de school, het kerndoel burgerschap uit de Wet op primair onderwijs, WPG en Jeugdwet.

Sinds 2014 zijn er diverse pilots en onderzoeken gedaan in en met de JGZ.

Wat ga je doen…?

  • Je beschrijft de werkwijze van de KinderrechtenNU methodiek, zodat het gemakkelijk(er) overdraagbaar wordt. Een concept beschrijving is beschikbaar en er zijn filmopnames voor de training beschikbaar.
  • Je interviewt de initiatiefnemer en ambassadeurs van KinderrechtenNU, in overleg kun je met hen ‘op pad’ om te zien hoe de methodiek werkt in de praktijk.
  • Je doet literatuuronderzoek naar soortgelijke methodieken of lespakketten en naar wetenschappelijk onderbouwing voor de leeftijdsgroep van 9-11 jaar.
  • Je maakt een overzicht van de pilots en onderzoeken: wat weten we nu, welke ervaringen zijn er mee opgedaan, welke knelpunten zijn er?
  • Je maakt een stappenplan voor verder onderzoek en/of implementatie.
  • Andere werkzaamheden in overleg.

Begeleiding

Je krijgt begeleiding van een promovenda die tevens in de JGZ werkt en een senior onderzoeker. Je wordt ook opgenomen in het team ‘Jeugd’ van de afdeling Public and Occupational Health van Amsterdam UMC.

Meer informatie?

Wil je meer weten of ben je nu al enthousiast? Geef je voorkeur op in de stage etalage, 4 maanden voorafgaand aan je stageperiode vraagt het stagebureau de beschikbaarheid uit bij de stage instelling.

Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid

Nieuwe stageplek! Beschikbaar in 2025

Setting

De Academische Werkplaats Jeugd en Gezondheid (AWJG) bestaat sinds 2006. We zijn een kennis- en samenwerkingsnetwerk tussen de afdeling Public and Occupational Health van Amsterdam UMC en acht JGZ organisaties in Noord-Holland en Flevoland.

Doel

Het doel van de MG stage is om je een kijkje te laten geven in en bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek dat relevant is voor de JGZ praktijk. We hebben veel verschillende projecten en activiteiten, dus grote keuze om aan te sluiten bij wat jou interesseert of wat jij wil leren.

Wat ga je doen…?

Als AIOS M&G 1ste fase koppelen we jou in overleg aan een lopend project, een specifiek thema of innovatie. Dat betekent dat je wordt opgenomen wordt in een projectteam en bijdraagt aan dat project. In overleg kan dat gaan om de volgende activiteiten:

  • Dataverzameling (door bijvoorbeeld focusgroepen of interviews met ouders, kinderen / jongeren of JGZ-professionals, afnemen van testen, verzamelen van groeigegevens), invoer van data en interpretatie/analyse van data.
  • Verbinding JGZ praktijk en wetenschap: een beeld vormen van lopende samenwerking tussen onderzoek en JGZ praktijk op een specifiek onderwerp of innovatie en een bijdrage daaraan leveren. Jouw rol is uitvoerend én adviserend, onderzoekers hebben veel aan een praktijkperspectief!
  • Wetenschapscommunicatie: ‘vertalen’ van onderzoeksresultaten naar een infographic voor beleid, JGZ praktijk, kinderdagverblijven/scholen of ouders. Er is heel veel kennis die de weg naar de praktijk (nog) niet heeft gevonden.
  • Onderwijs: voorbereiden, college of werkgroepen geven, studenten (Geneeskunde of Gezondheidswetenschappen) begeleiden.

Voorbeelden

Eerdere AIOS 1ste fase met een M&G stage hebben bijgedragen aan:

  • Academische samenwerking in de JGZ. Bevorderende en belemmerende factoren in kaart brengen. De AIOS vertelt hier over haar ervaringen en droeg bij aan deze bijeenkomst van de AWJG.
  • Basiskennis over leefstijl. Kennis toegankelijker maken voor ouders, kinderen, jongeren en professionals buiten de JGZ die met deze doelgroepen werken. Zie Amsterdam UMC, Locatie VUmc – Folders met leefstijltips voor kinderen in JGZ
  • My Little Moves: onderzoek naar het beweeggedrag van kinderen van 0 tot 4 jaar. Samenwerking tussen onderzoekers, jeugdartsen i.o., ouders en jonge kinderen. Zie ook deze factsheet ’10 tips voor een actieve dag op de kinderopvang’
  • Onderzoek met JGZ data. Inzicht krijgen in het gebruik van data vanuit JGZ dossiers en een bijdrage leveren aan onderzoek met deze data (bijvoorbeeld data vanuit Sarphati Amsterdam, Kidos, KD+ enz.). Waar zijn mogelijkheden en knelpunten in het gebruik?
  • InterActie! Participatief onderzoek naar hoe jongeren in centra voor asielzoekers samen kunnen sporten met jongeren in sportclubs.
  • Omgaan met taalbarrières in de JGZ. Wat weten we over taalbarrières in de zorg en wat betekent dat voor de JGZ? Een verslag met praktische handvatten volgt.

Begeleiding

Afhankelijk van de afbakening van je stage, krijg je begeleiding van tenminste één onderzoeker / promovendus en op de achtergrond van één van de senior medewerkers van de AWJG.

Meer informatie?

Wil je meer weten of ben je nu al enthousiast? Geef je voorkeur op in de stage etalage, 4 maanden voorafgaand aan je stageperiode vraagt het stagebureau de beschikbaarheid uit bij de stage instelling.