Spring naar content

Openbaar Lichaam Bonaire, Publieke Gezondheid

Let op: dit is een buitenlandstage. De aanmeldprocedure wijkt af van het stageproces beschreven in de FAQ. Voor meer informatie zie de pagina ‘Buitenland stage’.
Deze stage is in 2025 ook weer beschikbaar

GGD Bonaire (voorheen afdeling Publieke Gezondheid) is verantwoordelijk voor het beschermen, bevorderen en bewaken van de volksgezondheid op het eiland. Bonaire kent flinke gezondheidsuitdagingen, en de visie van de GGD is om bij te dragen aan het creëren van een gezonde en veerkrachtige samenleving waarin iedereen, ongeacht achtergrond of omstandigheden, de kans krijgt om gezond te leven. Wij streven naar een integraal gezondheidsbeleid dat aansluit bij de unieke kenmerken van het eiland en zijn gemeenschap.

We werken op basis van de Wet Publieke Gezondheid en richten ons op thema’s als gezondheidsbevordering, infectieziektebestrijding, crisisbeheersing, epidemiologie en milieu & gezondheid.

Voor AIOS in zowel de eerste als tweede fase bieden wij een unieke stageplaats binnen een dynamische en interdisciplinaire werkomgeving. Juist op een eiland als Bonaire is het werkveld breed en uitdagend. Onder begeleiding van een ervaren en enthousiaste supervisor werk je aan diverse projecten die gericht zijn op het verbeteren van de publieke gezondheid. Dit kan variëren van het ontwikkelen van preventieprogramma’s en beleid tot het ondersteunen van lopende onderzoeken.

Daarnaast krijg je de kans om mee te draaien in de dagelijkse praktijk van de GGD. Zo doe je brede ervaring op in het werkveld en ontwikkel je jouw vaardigheden in het analyseren en aanpakken van gezondheidsvraagstukken binnen een unieke setting in een bijzondere gemeente van Nederland.

Een stage bij GGD Bonaire biedt niet alleen professionele groei, maar ook de kans om te wonen en werken op een prachtig Caribisch eiland. Wil jij een waardevolle bijdrage leveren aan de volksgezondheid op Bonaire en tegelijkertijd jezelf ontwikkelen in een uitdagende omgeving? Neem dan laagdrempelig contact op met Daniel van Leerdam (daniel.vanleerdam@bonairegov.com), met het stagebureau (planningmg@nspoh.nl) in de CC.

Praktisch:

  • De stage is doorlopend beschikbaar, minimaal voor 3 maanden (bij voorkeur langer.
  • Beschikbaarheid in overleg met contactpersoon.
  • Plek is voor 4 dagen in de week. Er is tijd en ruimte voor onderwijsdag 1x in de week.

Seksuele gezondheid

Beschikbaar in 2025

GGD’en geven voorlichting over seksuele en relationele vorming op scholen en bijvoorbeeld aan nieuwkomers in AZC’s. Daarnaast nemen we deel aan en coördineren we projecten en landelijke campagnes. We trainen jongerenwerkers en onderwijspersoneel op het gebied van seksuele gezondheid in de context van werken met jongeren. Daarnaast hebben we een curatieve tak die spreekuren soa- en PrEP-zorg en seksualiteitshulpverlening biedt aan doelgroepen. 

Tijdens een stage bij het Centrum Seksuele Gezondheid bij GGD regio Utrecht maak je kennis met het gehele traject van triage van doelgroepen en seksualiteitshulpverlening, tot preventie en curatie van soa en de zorg en monitoring rondom pre-expositieprofylaxe (PrEP) ter voorkoming van hiv. Je wordt hierbij begeleid door de artsen en verpleegkundig specialist seksuele gezondheid en stelt als doel om zelfstandig supervisie te kunnen geven over de spreekuren van de verpleegkundigen en doktersassistenten.

Je leert alles over epidemiologie, surveillance, diagnostiek en behandeling van soa, beantwoordt vragen van huisartsen en specialisten en verricht zelf point-of-care onderzoek en diagnostiek naar o.a. scabiës, gonorroe, syfilis, hiv, PID, fluorklachten en niet-specifieke proctitis en urethritis. Spreekuren vinden plaats in het Stadskantoor in Utrecht en op locatie Utrechtseweg 3E in Amersfoort, en verpleegkundigen en doktersassistenten werken ook op locatie in Houten, Woerden en Kanaleneiland.

Het is mogelijk om daarnaast je stage zelf vorm te geven. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan je te bekwamen in het zelf uitvoeren van het soa-spreekuur, kennis op te doen van de seksuologie en deel te nemen aan outreach-activiteiten bij bijvoorbeeld mannen die seks hebben met mannen, asielzoekerscentra of bij sekswerkers.

Gemeenteplan voor tienerouders en hun kinderen tot bevordering participatie en kansrijke start

Het doel van deze stage is preventie van vroegtijdig schoolverlaten en voorkomen van hogere jeugdzorgkosten bij tienerouders en hun kinderen.

Achtergrond
Bij gemeenten ontbreekt een plan van aanpak voor tienerouders, terwijl de gemeente de regie heeft ten aanzien van het voorkomen van schoolverlaten en het bieden van jeugdzorg. Daartoe is een nieuw initiatief nodig waarbij tienerouders ondersteuning ontvangen om hun opleiding te voltooien èn zich te ontwikkelen als ouder. In het veld bestaat nog onvoldoende samenwerking rondom deze thema’s.

Wat ga je doen?
Geïnventariseerd is wat nodig is om de tienerouders zo goed mogelijk te ondersteunen. Echter de signalering dient samen met de uitvoering van ondersteuning nog gerealiseerd worden in een plan dat ontwikkeld wordt door alle plaatselijke betrokkenen in de zorg.
De arts in opleiding loopt met de arts MG mee om deze samenwerking op te zetten om uiteindelijk te resulteren in een uitvoeringsplan voor de gemeente. Op deze wijze maakt de arts in opleiding kennis met beleid en verschillende ketenpartners en het krachtenveld dat hierin speelt. De AIOS schrijft hierin mee aan beleidsadviezen, uitvoeringsplan en projectplan.

Wie is betrokken?

JGZ, regisseur Jeugd van de gemeente Heerde, het onderwijs, de leerplichtambtenaar, gezinscoaches, thuisbegeleiders, ambtenaar armoede bestrijding, WMO, 1e en 2e lijn van de gezondheidszorg.

Academische stage Public Health: Projectmedewerker ‘Medisch Maatje’ – koppelen geneeskundestudenten aan kwetsbare groepen

Voor het coördineren en uitvoeren van een innovatief pilot-project rondom zorg voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden zoeken wij een AIOS met affiniteit met deze doelgroep, een creatieve visie op onderwijs voor geneeskundestudenten en interesse in interprofessioneel samenwerken. Alle profielen zijn welkom!

In januari 2024 zijn wij gestart met het pilot-project ‘Medisch Maatje’. Het project is ontstaan vanuit de constatering van medewerkers van het Buurtteam Overvecht dat een deel van hun cliënten niet zelfstandig naar medische afspraken kan, maar ook geen beroep kan doen op mensen uit hun eigen netwerk om mee te gaan naar deze afspraken. Bij deze cliënten is vaak sprake van beperkte gezondheidsvaardigheden.

In deze pilot koppelen we geneeskundestudenten als ‘medisch maatje’ aan cliënten van het Buurtteam Overvecht om hen te begeleiden bij afspraken tijdens een medisch traject. Cliënten hebben een extra paar oren tot hun beschikking en kunnen de afspraak voor- en nabespreken met de student. Studenten krijgen meer inzicht in de betekenis van beperkte gezondheidsvaardigheden en overige factoren die van invloed zijn op de gezondheid van de doelgroep en communicatie met deze doelgroep. De studenten krijgen vooraf een training en tijdens de looptijd van de pilot zijn er een aantal begeleide bijeenkomsten waarin ervaringen worden uitgewisseld.

In 2022 heeft er reeds een kleinschalig pilot van Medisch Maatje plaatsgevonden. Uit deze kleine pilot kwam naar voren dat Medisch Maatje een succes was. Ook heeft Medisch Maatje een prijs gewonnen op het NVMO-congres (Nederlands Vereniging Medisch Onderwijs). Met de huidige pilot onderzoeken wij Medisch Maatje op groter schaal: hoe hebben studenten en de doelgroep deze begeleiding ervaren? En hoe kunnen wij dit project in het nieuwe curriculum implementeren?

Vanaf eind augustus 2024 tot en met januari 2025 draait een cohort met 10 studenten, in februari 2025 wordt geëvalueerd. Tijdens je stage werk je nauw samen met de projectcoördinator en kun je een rol vervullen (afhankelijk van je stageperiode) in:

  • het geven van de training aan geneeskundestudenten
  • het begeleiden van de intervisiebijeenkomsten
  • het contact onderhouden met het Buurtteam en de logistiek rondom de afspraken
  • het tussentijds/na afloop evalueren van de pilot (uitvoeren maar ook meedenken hoe te evalueren, bv: interview/focusgroepen/vragenlijst)

Daarnaast draai je mee op de afdeling Public Health van het UMC Utrecht. Je neemt deel en draagt bij aan verschillende afdelingsoverleggen. Afhankelijk van je interesse en beschikbare tijd kun je ook meedraaien in diverse onderwijsvormen en andere afdelingsactiviteiten.

Wat kenmerkt jou?

  • Je hebt affiniteit met mensen met een kwetsbare gezondheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
  • Je vindt het leuk om een nieuw project uit de grond te stampen en durft dingen uit te proberen om daarvan te leren
  • Je hebt ervaring met of wil ervaring opdoen met het ontwikkelen en geven van trainingen en intervisiebijeenkomsten voor studenten
  • Bij voorkeur kun je starten in september 2024

Speciaal Onderwijs

Let op: In de periode vanaf september tot en met april. In mei- juni-juli-augustus kan geen stage worden gedaan.

Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstelanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen.  In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD Amsterdam verzorgt integraal jeugdgezondheidszorg voor kinderen van -9 maanden tot 18 jaar. De MBO jeugdteams hebben ook contact met jongeren boven de 18 jaar.

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Voortgezet Speciaal onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (motorisch/verstandelijk gehandicapt/langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet speciaal onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Speciaal (voortgezet) onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (Verstandelijk gehandicapt/motorisch/ langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

Afhankelijk van de stage duur en de interesse van de AIOS , kan de AIOS op een paar scholen meelopen met de jeugdarts en mogelijk zelf een deel van het spreekuur uitvoeren. Het stage programma wordt op maat samengesteld en is ook afhankelijk van de mogelijkheden op de scholen. Daarnaast is mogelijkheid om je te verdiepen in de doelgroep van de school en de specifieke ondersteuning voor de doelgroep. De stage bestaat tevens uit een in overleg samen te stellen opdracht of klein onderzoekje wat je presenteert in het SO jeugdartsenoverleg. De stage duur is 3 maanden bij full time aanstelling, maar bij voorkeur wordt de SO stage uitgevoerd gelijktijdig met JGZ 1 of 2. Zo is het mogelijk is om langere tijd op een paar scholen mee te gaan en zo de cyclus op school en een aantal cases goed te volgen. De stage is beschikbaar voor AIOS die bij GGD Amsterdam JGZ 1 en 2 doen.

Gezonde en Kansrijke start

De Gezonde en Kansrijke start Amsterdam
Met het projectteam Gezonde en Kansrijke Start zetten wij ons in voor een gezondere start van het (ongeboren) kind in een gezonde omgeving. Door (aanstaande) ouders in een kwetsbare situatie te ondersteunen, tijdig in te zetten op het verminderen van risicofactoren en het versterken van beschermende factoren. Dit doen wij in opdracht van de gemeente, in samenwerking met de stads brede coalitie en de lokale coalities in de drie focusbuurten in Amsterdam.

GGD Amsterdam Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstelanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen.  In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

De GGD Amsterdam- Amstelland  bestaat uit verschillende afdelingen:

  • EGZ (Epidemiologie, Gezondheidsbevordering en Zorginnovatie)
  • LO (Leefomgeving)
  • IZ (Infectieziekten)
  • JGZ (Jeugdgezondheidszorg)
  • AAGG (Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht)
  • VT (Veilig Thuis)
  • MGGZ (Maatschappelijke en Geestelijke gezondheidszorg)
  • CSG (Centrum Seksueel geweld)
  • GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio)
  • FGMA (Forensische Geneeskunde en Medische Advisering)

Zie ook ons jaarverslag.

De arts in opleiding loopt mee met de arts M&G, betrokken bij het projectteam Gezonde Kansrijke Start (GKS)van de GGD Amsterdam. De arts in opleiding zal aansluiten bij de overleggen die plaatsvinden met betrekking tot GKS en meedenken en meewerken aan het uitschrijven van beleidsadvies, uitvoeringsplannen en projectplannen. Op deze manier maakt de arts in opleiding kennis met hoe beleid wordt gevormd, wat daar allemaal bij komt kijken en wat daar voor nodig is. De duur van de MG stage is 3 maanden bij full time aanstelling.  De MG stage kan alleen in deeltijd uitgevoerd worden ,dus in combinatie met JGZ 1 of JGZ 2. De stage is beschikbaar voor AIOS die bij GGD Amsterdam JGZ 1 en 2 doen.

BCG-vaccinatie, bevorderen samenwerking afdeling JGZ en tbc-bestrijding

Sinds 1901 werkt de GGD Amsterdam- Amstelland aan het recht op gelijke kansen op gezondheid voor alle Amsterdammers en Amstellanders.  Het bestrijden van ongelijkheid in gezondheid is onze prioriteit. Met een integrale, buurtgerichte aanpak willen we grote verschillen in gezonde levensjaren tussen sociaaleconomische groepen terugdringen. Ook komt de GGD in actie bij een crisis of dreiging. Daarnaast heeft de GGD de taak om te signaleren als de publieke gezondheid in gevaar komt en zal zij gevraagd en ongevraagd op de bres springen om noodzakelijke aandacht hiervoor te generen. In het werkgebied van de GGD Amsterdam wonen meer dan 1 miljoen burgers.

Afdeling tbc-bestrijding
Het team tuberculosebestrijding is één van de zeven teams van de Afdeling Infectieziekten van de GGD Amsterdam. De tuberculosebestrijding is in Nederland geconcentreerd in vier regionale expertise centra.
In regio Noord West Nederland is er een bovenregionale samenwerkingsverband van de afdelingen tuberculosebestrijding van de GGD Zaanstreek Waterland, GGD regio Utrecht, GGD Kennemerland, GGD Hollands Noorden, GGD Gooi & Vechtstreek, GGD Flevoland en GGD Amsterdam.

De tbc-bestrijding draagt zorg voor:
1. Uitvoering van screening en diagnostiek, behandeling en preventie van tuberculose en tuberculose-infectie.
2. Verbetering van bestrijding door middel van toegepast onderzoek
3. Expert- advisering aan klinische specialisten en andere ketenpartners

Afdeling JGZ
De afdeling jeugdgezondheidszorg van de GGD Amsterdam verzorgt integraal jeugdgezondheidszorg voor kinderen van -9 maanden tot 18 jaar. De MBO jeugdteams hebben ook contact met jongeren boven de 18 jaar.

Op scholen voor speciaal (basis) onderwijs en Voortgezet speciaal onderwijs is de jeugdarts onderdeel van het zorgteam en voert individuele en collectieve jeugdgezondheidszorg uit. Spreekuur en contacten zijn meestal op de schoollocatie. Er zijn scholen voor speciaal basisonderwijs en  Speciaal (voortgezet) onderwijs cluster 1 (blinde in slechtziende kinderen), 2 (dove en slechthorende kinderen) 3 (motorisch/verstandelijk gehandicapt/langdurig zieke kinderen) en cluster 4 (psychische stoornissen en gedragsproblemen).

De stage
Het BCG vaccin is een verzwakt levend vaccin. Het wordt bij kinderen met een ouder uit een voor tuberculose endemisch gebied toegediend ter bescherming tegen de meest ernstige vormen van tuberculose. Dit gebeurt nu nog op de leeftijd van 6 maanden, maar gaat dit jaar vervroegd worden naar de leeftijd van 2 maanden. Sinds de invoering van toediening van het kinkhoestvaccin tijdens de zwangerschap (rond 60%) wordt een belangrijk deel van de kinderen gevaccineerd bij 3, 5 en 11 maanden (invoer 1 januari 2020). De BCG vaccinatie is in deze groep dus de eerste vaccinatie die de pasgeborene ontvangt.

Dit maakt intensievere samenwerking met uitvoerders van het RVP wenselijk. Het is dus zinvol om de JGZ of andere instanties die verantwoordelijk zijn voor de toediening van vaccins binnen het RVP te informeren over het aangepaste beleid en te bespreken hoe dit kan worden meegenomen in de voorlichting over vaccinaties.

De samenwerking tussen de tbc- en JGZ-afdelingen m.b.t. de BCG vaccinatie moet nog worden opgestart en vormgegeven. Tijdens je stage draag je bij aan deze samenwerking. Je bent in de gelegenheid om bij zowel tbc-bestrijding als bij JGZ  spreekuren mee te lopen, en afhankelijk van je ervaring uit te voeren. Je woont overleggen bij en je voert zelfstandig een opdracht uit die bijdraagt aan de verbetering van de samenwerking rond het bereik van de BCG-vaccinatie. Bij voorkeur doe je deze stage gelijktijdig met je tbc GGD1 of 2/JGZ 1 of 2 stage, zodat je over een langere periode de stageperiode verspreidt.

Dít is goede zorg

De dialoog over ‘goede zorg’ staat binnen de (publieke gezondheids)zorg nog in de kinderschoenen. Stichting www.ditisgoedezorg.nl stimuleert dialoog in- en rondom de zorg. Gesprekken gericht op het bewust creëren van ruimte voor het samen onderzoeken van verschillende perspectieven. Als inspiratiebron voor zorgverleners en als podium om ‘good practices’ zichtbaar te maken. Al doende zullen meer goede gesprekken ontstaan en kunnen alle stemmen – ook de aanvankelijk zachtere of niet gehoorde stemmen – worden gehoord.

Tijdens deze stage ga je rondom een thema dat jouw bijzondere interesse heeft op ontdekkingstocht. Welke verschillende perspectieven kun je waarnemen, als je kijkt naar de activiteiten van maatschappelijke initiatieven (Civil Society), GGD’en, Zorgverzekeraars, Regionale ondersteuningsstructuren (ROSsen) en gemeenten. Wat maakt dat de professionals betrokken bij een specifieke interventie/ zorgaanbod het goede zorg vinden? En wat vind jij zelf eigenlijk goede zorg?

Je draagt bij aan het organiseren van on- en offline dialogen en schrijft mee aan informatieve blogs die worden geplaatst op de website www.ditisgoedezorg.nl. Door ‘good practices’ te bespreken en te beschrijven, stimuleren we de professionele dialoog over ‘goede zorg’. Vanuit het motto ‘wat je aandacht geeft groeit’.

Deze stageplek is geschikt voor:

  • aios M+G die plezier beleven aan zoeken, ontdekken en improviseren in de volle breedte van de publieke (gezondheids)zorg.
  • aios M+G die – net als wij – geloven in de kracht van goede gesprekken om goede (populatie)zorg te stimuleren.
  • aios M+G die graag hun dialoogvaardigheden willen ontwikkelen en oefenen.
  • aios M+G die zich willen verdiepen in een onderwerp dat zich niet leent voor 1 instelling/ beroepsprofiel
  • aios M+G graag vanuit eigen huis willen werken en ‘in het land’ naar gelang het onderwerp van jouw interesse.

Meer informatie: https://www.ditisgoedezorg.nl/inspiratie/ of stuur een mail naar dialoog@ditisgoedezorg.nl

Leids Universitair Medisch Centrum

Bij het LUMC zullen de wetenschappelijke stages ingebed worden binnen de onderzoekslijn Prevention, Population Care & Disease Management (PrePod).

De hoofdonderwerpen zijn binnen deze onderzoekslijn:

  1. het ontwikkelen van proactieve benaderingen om individuen en groepen met een verhoogd risico op chronische en psychosociale aandoeningen te identificeren en te bereiken, met extra aandacht voor de vroege levensloop (jeugd).
  2. het ontwikkelen en evalueren van preventie programma’s, 
  3. het ontwikkelen van strategieën om de implementatie van programma’s te evalueren.

Centraal in deze onderzoekslijn staat het principe van Population Health Management, een betrekkelijk nieuw interdisciplinair vakgebied met aandacht voor duurzame gezondheidszorg en een proactief, meer op preventie gericht beleid. Dit programma is ingebed op de LUMC Campus in Den Haag (https://www.lumc.nl/org/campusdenhaag/ ), een academische werkplaats dat in samenwerking met GGDs, eerstelijns zorggroepen, GGZ, regionale ziekenhuizen en faculteit sociale wetenschappen praktijkgericht onderzoek uitvoert. Zo wordt er onder andere onderzoek gedaan binnen het actie programma Kansrijke Start,  sociaaleconomische en etnische gezondheidsverschillen en populatiegerichte programma’s op gebied van een gezonde leefstijl.

Je werkt in een team samen met sociaal geneeskundigen, huisartsen, beleidsmakers, psychologen en epidemiologen. Als onderdeel van de stage is het mogelijk om verdiepende cursussen te volgen op gebied van Population Health Management en wetenschappelijk onderzoek.

Voorbeelden van lopende sociaalgeneeskundige projecten waar AIOS bij kunnen aansluiten:

  • Ondersteuning van ouders om motorische ontwikkeling van kinderen te stimuleren.
  • Verbeteren van lokale praktijk ten aanzien van kwetsbaar ouderschap.
  • Gezonde voedselomgeving rondom scholen.
  • Nadelige levensgebeurtenissen en overgewicht bij jongeren.
  • Cardiometabole gezondheid bij Hindostaanse kinderen.
  • Beperken van intergenerationele overdracht van mentale en sociale kwetsbaarheid.
  • Rol van leefomgeving bij Corona hotspots
  • Onderzoek van sociaalgeneeskundig onderwijs.

Neem voor vragen gerust contact op met:
Prof. Dr. J.C. Kiefte-de Jong – j.c.kiefte@lumc.nl

Universitair Medisch Centrum Utrecht

De afdeling Public Health van het Julius Centrum is een afdeling waar onderzoekers en docenten samenwerken om de volksgezondheid in Nederland te bevorderen en professionals op te leiden die hieraan bij kunnen dragen. Op de afdeling werkt een vaste groep van 5 artsen M&G met verschillende profielen samen met docenten en onderzoekers met diverse achtergronden gerelateerd aan de gezondheidszorg. Er is veel ervaring met het begeleiden van aios M&G in verschillende stages, waaronder de M&G-stage en keuzestage van de 1e fase en de wetenschappelijke stage van de 2e fase. Daarnaast is de afdeling erkend als opleidingsinstelling voor de vrije richting en de 2e fase. Je sluit dus aan bij een bestaande aios community. Samen met de afdelingen Health Innovation and evaluation en Medical Humanities vormen we de afdeling PHM van het Julius Centrum, zie ook Public health, healthcare innovation and evaluation, medical humanities – UMC Utrecht

 Omschrijving onderzoeksthema’s

Op de afdeling Public Health zijn diverse onderzoeken mogelijk, voor alle profielen van de arts M+G zijn er mogelijkheden. Hieronder omschrijven we in grote lijnen onze onderzoeksthema’s, zo kun je inspiratie opdoen voor je eigen onderzoek. Uiteraard zijn eigen ideeën ook meer dan welkom.

Sterk punt van de afdeling is dat er veel samengewerkt wordt met partners in de omgeving, waaronder GGD regio Utrecht, Volksgezondheid Utrecht, maatschappelijke partners in de wijk en verschillende gemeenten in de regio. Tevens is de afdeling onderdeel van de regionale kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal.

Organisatie van de preventieve en publieke zorg

  • Doorontwikkeling van het vak arts Maatschappij en Gezondheid
  • Taakherschikking als middel om artsen M+G meer in te zetten op collectief gerichte taken
  • Samenwerking tussen verschillende zorgpartijen op wijkniveau
  • Het bereiken en betrekken van kwetsbare groepen bij onderzoek, bijvoorbeeld het verbeteren van medische zorg voor dak- en thuislozen in samenwerking met de eerste lijn.
  • Onderzoek GECK OP U – GezondheidsEffecten van Covid-maatregelen in Kwetsbare groepen en Oplossingsstrategieën Provincie Utrecht; zie https://www.umcutrecht.nl/nieuws/welke-neveneffecten-hebben-coronamaatregelen

Onderzoek naar onderwijs

  • Effectiviteit van ontwikkelde onderwijsvormen, bijvoorbeeld interprofessionele simulatie en coschap in de wijk
  • Benodigde competenties in verschillende medische (vervolg)opleidingen, bijvoorbeeld: welke competenties hebben jeugdartsen nodig op gebied van niet-aangeboren hersenletsel om adequaat te kunnen handelen?
  • Benodigd onderwijs om (Public Health) competenties te bereiken.

Invloed van de leefomgeving op gezondheid

Lopende cohorten:

Stage bij het UMC Utrecht?

Wanneer je overweegt om een wetenschappelijke stage te doen bij het UMC Utrecht, kun je contact opnemen met Nienke van den Berg en Marielle Jambroes (n.m.vandenberg-5@umcutrecht.nl en m.jambroes@umcutrecht.nl). We gaan dan met jou in gesprek over je onderzoeksideeën en de mogelijkheden die we jou kunnen bieden, eventueel in samenwerking met een van onze partners. De hierboven genoemde thema’s dienen vooral als inspiratie: uiteraard is je eigen idee ook welkom bij ons!